Правдолюб Иванов

Биография

Правдолюб Иванов е роден през 1964 година в Пловдив. Живее и работи в София. Завършил е Национална Художествена Академия, София, България, където днес е преподавател. Член-основател на Института за Съвременно Изкуство – София (1995 г). Правдолюб Иванов има сериозно участие на международната арт-сцена. През 2007 година заедно с Иван Мудов и Стефан Николаев представят България в кураторския проект на Весела Ножарова „Място, на което не си бил преди” на 52-то Венецианско биенале. Участник е в 4-то Истанбулско биенале (1995); Manifesta 3 в Любляна, Словения (2003); 14-то биенале Сидни, Австралия (2004); в 4-то Берлинско биенале (2006). Участвал е във важни международни изложби като: „In the Gorges of the Balkans“, Fridericianum Museum, Касел, Германия; „Blut & Honig, Zukunft ist am Balkan“, Essl Collection, Клостернеубург, Австрия; “Who killled the Painting?, Works from the Block Collection”, Neues Museum Weserburg, Бремен Германия; “No New Thing Under the Sun”, Кралска Академия, Лондон (2011); “Sport in Art”, Музей за съвременно изкуство, Краков, Полша (2012); “The Unanswered Question. İskele-2”, TANAS and Neuer Berliner Kunstverein, Берлин (2013); “Heaven and Hell From magic carpets to drones”, Villa Empain, Brussels Boghossian Foundation, Брюксел (2015); “The Travellers”, Национална галерия Варшава (2016). Творби на Правдолюб Иванов са част от колекциите на: Софийска градска художествена галерия; ERSTE Bank, Aвстрия; European Investment Bank, Люксембург; European Patent Office, Mюнхен; Vehbi Koc Vakfi, Истанбул и Tiroche DeLeon Collection & Art Vantage PCC Limited. Произведения на Правдолюб Иванов са репродуцирани в издания като Artforum, Frieze, Flash Art и Kunstforum, както и в публикациите East Art Map и Show Time – The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art.


За автора

Моите простички идеи са пресечна точка между всекидневния живот и фантазиите, но се опитвам да създам работи, които не принадлежат на нито едно от двете. Предпочитам да работя в областта на обекта, инсталацията, фотографията и рисунката, често използвайки даденостите и провокациите на конкретната среда. Названията са важни за разбирането на повечето от моите работи.
- Правдолюб Иванов

Творбите на Правдолюб Иванов се въртят около феномените на пространствеността, при които нормите се нарушават, а ефектите на оптическите илюзии са вкарани в ежедневния визуален речник. Чрез смесване на публични и частни моменти, художникът прехвърля частни въпроси в сферата на галерията или изложбеното пространство, обвързвайки в специфични архитектурни тропи в процеса. Иванов играе с дразнещи елементи: използва иронични жестове, взети от шаблонни и случайни ежедневни ситуации, за да предизвика повишено съзнаване за рутинните срещи, които иначе често биха останали незабелязани. Съпоставката на необичайни предмети и материали е в основата на инсталациите на Иванов, които обикновено създават необичайни моменти за своите зрители. Парадоксалната природа на едновременното привличане и отчуждение от художествените обекти и инсталации на Иванов поражда състояние на когнитивен дисонанс; това затруднява възприемането на произведенията му като рационални прояви в пространството. Неговите странни конструкции на реалността пораждат желанието на зрителя за детайлно разбиране за различните ни ежедневни среди, на които обикновено се дава кратка изповед докато преминаваме край тях твърде бързо. Иванов натиска бутона "Пауза" на различни всекидневни феномени и създава иронични връзки на принадлежност.
- Валтер Зайдл


Галерия

Правдолюб Иванов

Детство, 2014.

Обект

Детайли

  • Материал: Тираж 2+1АР
  • Широчина: 10.00 cm    Дължина: 20.00 cm    Дълбочина: 60.00 cm   
  • Размери: 20 х 10 х 60 см без кабела

Правдолюб Иванов

Teритории, 1995.

Инсталация

Детайли

  • Материал: почва, платове, дърво, метални държачи

  • Собственост на: Fridericianum Museum, Касел, Германия, колекция René Block
  • Описание: направена отново - 2003

Правдолюб Иванов

Fairy-tale Device Crashed, 2013.

Инсталация

Детайли

  • Материал: изрязан килим, алуминиева конструкция монтирана на стената
  • Широчина: 274.00 cm    Дължина: 420.00 cm    Дълбочина: 92.00 cm   

  • Собственост на: Колекция Vehbi Koç Foundation, Истанбул

Правдолюб Иванов

Отпечатък от ръка, 2000.

Фотография

Детайли

  • Материал: две цветни фотографии
  • Широчина: 50.00 mm    Дължина: 75.00 mm    Дълбочина: mm   

  • Описание: Хладилникът на Правдолюб Иванов, увековечен на снимките, не е умишлено изпразнен. В него няма почти нищо, затова авторът решава да разтопи леда в хладилната камера със собствената си ръка и направи фотодокументация в две стъпки. В действителност, отпечатъка на човешката ръка е един от най-старите артефакти, около 37 000 години пр. Хр. Тази референция е важна, за да се стигне до въпроса като вътрешен (личен, скрит) - изложен (показан, не личен), комфорт - болезненост (дискомфорт), изкуство - не изкуство, което се опитват да предизвикат двете снимки.

    тираж 3+1АР

Правдолюб Иванов

Pessimism No More, 2002.

Пърформанс

Детайли

  • Материал: сирене, лепенки, чинии, училищни бюра и столове

  • Описание: 2002 / 2004

    Музей на съвременното изкуство - Сидни, 14-то Биенале в Сидни