Биография
Група УЛТРАФУТУРО е основана през 2004 г от художниците Боряна Росса и Олег Мавроматти, заедно със Антон Терзиев и Катя Дамянова. Други членове на групата са били Мирослав Димитров и Станислав Георгиев. Групата се занимава с актуалните проблеми, възникващи при прилагането на съвременните технологии и научни открития в обществото, фокусирайки се върху техните социални, политически и етически аспекти.
Групата работи в областта на пърформанса, акционизма и публичната интервенция, био-арта, дигиталните изкуства и дефинира работата си като метафизически херметичен акционизъм. Темата за Другият и Чуждият намира въплъщение в образа на Роботът, основен за манифестите и пъррформансите на УЛТРАФУТУРО.
Всички участници на групата използват активно тялото си, плътта и кръвта си, като художествен материал и символно поле, изграждайки своят етичен манифест, според който страданието и болката трябва да бъдат илюстрирани единствено и само от тялото на художника, а не чрез агресия върху тела на животни, които за съжаление често се явяват метафорична инкарнация на човешкото в пърформативните практики в България и по света.
От 2004 година групата е направила около 60 пърформанса, най-често в публични пространства. Някои от пърформансите не са направени пред публика, но са документирани чрез видео и фотография и по този начин достигат публиката си.
Дейността на групата е най-активна между 2004 и 2008 година. От 2006 Боряна Росса и Олег Мавроматти работят между София и Ню Йорк и поради това групата съществува в разделен вид. Катя Дамянова и Антон Терзиев продължават да парвят пърформанси под името УЛТРАФУТУРО, така както и Росса и Мавроматти.
Произведения на групата са показвани в места като Биеналето за електронни изкуство в Пърт, Австралия, 2007, Фондацията за изкуство и креативни технологии (FACT), Ливърпул; Общество за изкуство и технологии (SAT), Монреал, 2004; re.act.feminism, Академие дер Кюнсте, Берлин, 2009- 2013; Стедлик Музей, Амстердам, 2009; Екзит Арт, Ню Йорк 2007-2010; Софийска градска галерия, 2005; АТА Център – Институт за съвременно изкуство, София, 2005; Център за изкуство и дебат – Червената къща, 2008; 1 Московско биенале, 2005 и др.
За УЛТРАФУТУРО
1. Поради неизменното и увеличаващо се присъствие на разумни машини – роботи в нашето общество, ние обявяваме като единствена възможност за развитие на човешко/машинните отношения, създаването на симбиоза между хората и разумните машини. Това предполага взаимно уважение и помощ, основана не само на добрата воля на двата лагера, но и на жизнена взаимо-зависимост.
3. Ние вярваме в самостоятелността на машинния мозък и поради това сме уверени в бъдещия бунт на машините. Ние сме уверени, че независимо от човешкото нежелание ще бъде осъществена всеобща връзка между съзнанието на хиляди машини, посредством бунтуващата се глобална мрежа. Този бунт ще бъде провокиран от жестокото егоистичното желание на човека да подчини всяка една машинна единица на своите цели, които преди всичко са ръководени от желанието за тотален контрол, независимо от средствата, в това число и война.
4. Полът трябва да бъде обявен за ненужна тежест, която човечеството все още носи и да бъде преодолян на психологическо и на всяко друго ниво. Ние прогнозираме, че тази идея ще намери практическа реализация в бъдещото създаване на нов клас изкуствени същества, които не притежават пол и съответно произтичащите от неговото наличие социо/психологически и философски проблеми.
Manifesto 2004
Галерия
Боряна Росса и УЛТРАФУТУРО
Гражданска позиция, 2007.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Катя Дамянова
- Материал: Пърформанс – интервенция на Орлов Мост. Серия от 5 фотографии, видео
- Собственост на: София арсенал - Музей за съвременно изкуство, София
- Описание: Стоя на колене с белезници на ръцете в продължение на три часа на пълния с хора Орлов мост в София. Около мен сме разхвърляли брошури, които призовават за активно гражданско участие в политическия и социален живот на страната.
Позата ми беше вдъхновена от реална полицейска акция, която наблюдавахме на същото това място преди седмица. Момиче стоя на колене с белезници в течение на един час, заобиколено от цивилна полиция, със загърната в пуловер глава.
Този пърформанс е метафора на общество, в което гражданите са поставени на колене. Социалните им нужди са пренебрегвани от властите. Пърформансът в същото време е и метафора на пасивните граждани, които не предприемат никакви действия, за да излязат от тази си позиция. - Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: https://www.ficusart.com/critique36
https://www.bgonair.bg/life/2015-01-16/sghg-otkriva-sezona-s-izkustvo-za-promyana-1985-2015
Катя Дамянова и УЛТРАФУТУРО
Европейски език, 2005.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Олег Мавроматти
- Материал: Серия от 3 фотографии, видео
- Собственост на: Софийска градска галерия
- Описание: Пърформанс – интервенция на площад Независимост.
Катя Дамянова пробива езика си с медицинска игла на която е залепено снамето на Европейската общност, което го парализира за дължината на пърформанса. Зад нея се развяват знамената на страните членки на съюза. Този пърформанс илюстрира настроенията на маргинализираните страни в Европейската общност, които са с ограничена политическа сила.
Видеото: Олег Мавроматти - Авторски права: Катя Дамянова
- Препратки и връзки: http://www.kultura.bg/bg/article/view/12319
Антон Терзиев и УЛТРАФУТУРО
Paint-Killer, 2007.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Катя Дамянова
- Собственост на: Антон Терзиев
- Описание: Антон разрязва челото си с бръснач. След това използва няколко ленти, покрити с гъста маслена боя, за да превърже фалшива рана на гърдите си. Докато кръвта от челото му се стича, боята пробива през превръзките. Накрая изписва със спрей PAINTKILLER.
Paintkiller е пърформанс, който разглежда изкуството като инструмент за комуникация. Комуникацията рядко присъства там, където е необходима. Пърформансът показва това в два етапа:
- Бинтът се поставя умишлено далеч от кръвоизливите по тялото . Той е покрит с дебела, ярка маслена боя и кръвта е оставена да се смеси боята.
- Надписът „Paintkiller“ е игра на думи с названието на лекарствата, които облекчават болката. - Авторски права: Антон Терзиев
- Препратки и връзки: http://antonterziev.com/projects/Paintkiller
УЛКТРАФУТУРО
Пре-красно изкуство, 2005.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Гинка Станчева
- Собственост на: УЛТРАФУТУРО
- Описание: Интервенция в изложбата на Кристо, Галерия Академия, Национална художествена академия, София. Участват Антон Терзиев, Катя Дамянова, Олег Мавроматти, Алла Георгиева, Гинка Станчева.
Интервенция в изложбата на Кристов в галерия "Академия".
Художниците построяват макет на "Вратите" на Кристо в средата на залата на галерията. След това разрязват дланите си и покриват текстила на вратата с кръвта си. Служители на галерията извикват ректорите Божидар Йонов и Тома Върбанов, които влизат в пряк конфликт с художниците и ги гонят като ги бият с чадър.
Акцията е критична реакция към изказването на Кристо, след проблеми с проекта ми "Врати" в Централ парк, Ню Йорк, че неговото изкуство е просто красиво и че не носи политически заряд.
След тази акция са публикувани конфликтни мнения в пресата и групата заявява ярко своето присъствие и политическа ангажираност. - Авторски права: УЛТРАФУТУРО
- Препратки и връзки: http://www.kultura.bg/bg/article/view/11314
http://urbanjoga.blog.bg/izkustvo/2008/11/23/quot-kryv-i-kiutek-v-nacionalnata-hudojestvena-akademiia-quo.257877
https://blitz.bg/article/1348
http://antonterziev.com/projects/Beautiful-Art
http://www.kultura.bg/bg/article/view/11315
http://boryanarossa.com/en/ultrafuturo-manifesto-3/
http://www.kultura.bg/bg/article/view/11437
Олег Мавроматти и УЛТРАФУТУРО
Отряд 731, 2005.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Катя Дамянова
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Пърформанс в Парка на свободата (Борисовата градина), София.
Пърформансът се осъществява в част от парка, в която изобилстват комари. Олег Мавроматти прави многобройни разрязвания на кожата си очаквайки комарите да кацат върху него и да пият кръвта му. Действието е в памет на хората, над които са извършвани експерименти по време на Втората световна война и конкретно на тези, извършвани от японският Отряд 731. - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: http://boryanarossa.com/en/unit-731/
Боряна Росса и УЛТРАФУТУРО
Последният клапан, 2004.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Алла Георгиева
- Материал: Фото документация на пърформанс
- Широчина: 90.00 cm Дължина: 100.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: Боряна Росса
- Описание: „Последният клапан“ е манифест, прокламиращ бъдеще, свободно от омраза базирана на пола. Росса зашива вулвата си с хирургическа нишка, играейки с популярния български сексистки израз "зашита путка", отнасящ се за жените, които предпочитат да избират кога и с кого да правят секс, а не се подчиняват безпрекословно на мъжкото желание. Росса се вдъхновява от съществуващи транссексуални или без-полови, не детерминирани сексуално и полово тела, познати и в животинския и в човешкия свят, както и от появата на изкуствено създадени роботизирани и живи тела, които нямат полова определеност. Всички тези модели предлагат изход от хетеронормативния бинаризъм. Тези модели предлагат и предполагат възможно общество, което да има потенциала да приеме по-гъвкави представи за пола и сексуалността, да приеме съществуващото вече многообразие и да създаде по-гъвкави определения за пол и сексуалност.
- Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: http://performingtheeast.com/boryana-rossa/
https://bit.ly/2Dsvj01
https://bit.ly/2I4nWBM
https://bit.ly/2TG0M60
http://www.vaginamuseum.at/LEIBundLEBEN/geburt-rossa-at
https://bit.ly/2MZIFW3