Биография
Боряна Роса е художничка и кураторка, родена е в София, 1972 г. Получава докторска и магистърска степен по електронни изкуства от университета Ренселаер, Трой, Ню Йорк 2012, и магистърска степен, стенопис в Националната художествена академия, София. В момента Росса е асистент-професорка в департамента по Трансмедия в Сиракузкия университет, Ню Йорк.
Повечето нейни произведения са показвани на места като Елизабет А. Саклер Център за феминистко изкуство в Бруклинския музей, Ню Йорк; Музей за съвременно изкуство (MUMOK) Виена; Галерия Захета, Варшава; Софийска градска художествена галерия; Национална художествена галерия, София; 1-во и 5то Биенале, Солун; Кунстверке и Академие дер Кюнсте, Берлин, 1-во и 2-то Московско биенале за съвременно изкуство; Институт за съвременно изкуство, София; Екзит Арт, Ню Йорк, София Арсенал - Музей за съвременно изкуство, София, 2018 г. Биенале на медийното изкуство в Пекин, Китай; Университет по изкуствата, Цюрих, Швейцария; Музей Кореана, Сеул и др.
През 2004 г., заедно с руския художник и режисьор Олег Мавроматти, Росса създава УЛТРАФУТУРО група от художници, чиято основна тема е социалното влияние на науката и технологиите. Произведенията на УЛТРАФУТУРО са включени в Биеналето за електронно изкуство, Пърт (BEAP) и представени в FACT, Ливърпул и др.
Росса е директорка на София куиър форум от 2012 година, заедно с философа Станимир Панайотов.
През 2014 г. Росса е отличена с престижната стипендия за дигитално/електронно изкуство за 2014 г. заедно с Олег Мавроматти. През 2014 г. Росса прави изследвания свързани с био-арт проекта “Огледалото на вярата”, в Хангар, Барселона., като част от програмата Grid Spinoza, финансирана от Европейската комисия.
За работата на Росса е писано в книги като Глобални феминизми, 2007; Джендър чек, 2010; re.act.feminism, 2014; Жен Д‘арт, 2010; Пърформанс изкуство от Източна Европа от 1960 г., 2018; и списания като Кунстфорум интернешънъл; Фриз и др.
За автора
Трите думи, които бих използвала за да определя най-точно моята практика, са технология, тяло и пол.
Централен за моята работа е въпросът относно това как прилагането на технологиите и на научните знания оформя нашата социална, културна и политическа идентичност. По-конкретно ме интересува как, повлияни от новите технологични и научни постижения, ние преоткриваме телата си и често се опитваме да ги оформим или представим по различен, силно зависим от тези влияния начин. Важно за мене е, че тези „нови тела“ произвеждат нови социални и политически конструкции, култури и икономики. Те, от своя страна, предизвикват обществени конфликти, но в същото време могат да станат основа за солидарност и съчувствие, което е и предмета на моята работа.
Този интерес към технологиите и тялото е най-ясно видим в териториите на пресичане и взаимодействие между следните теми и свързаните с тях въпроси:
- Пол и неговото пресичане с националност, политически истории, раса, етническа принадлежност, болести, способности и класа;
- Транснационални идентичности. Как се формират тези идентичности? Как те трансформират местните, национални ситуации и социално-икономическите отношения вътре в тях в контекста на неолибералния капитализъм?
- Как се изменят определенията ни за живот и смърт под влияние на прилагането на новите био-технологичните открития в ежедневието?
- Изкуствен живот и изкуствен интелект. Въз основа на кои философски идеи създаваме тези наши творения?
Боряна Росса
Боряна Росса принадлежи към онзи вид задълбочени съвременни художнички, чиито произведения представляват синтез на различни форми на изразяване - от академична и кураторска, до социално-съзнателна и политическа, до чисто художествена.
Още от края на 90-те години в центъра на нейното внимание са проблемите на телесността, , разглеждани през призмата на различните културни кодове, историческите условности, както и политическите конструкции на пола. Интересно е че, ясно разбирайки механизмите на властта и йерархиите на пола, анализът на рамките на социалното насилие се осъществява от художничката не пряко, а се постига именно чрез средствата на изкуството, образувайки пространство на тишина между публиката и произведението на изкуството. Именно такива пространства на замлъкване, в които смисловата пауза оголва реакцията на публиката, стават в нейната работа маркери на социалната промяна, маркери на разликите между съвременните видове на организация на обюеството, както и маркери за възприемане на изкуството като цяло.
Надя Плунгян
Галерия
Боряна Росса
Празнуване на следващия миг, 1999.
Видео
Детайли
- Материал: BETACAM 1.45'
- Собственост на: Kontakt Collection ERSTE Bank, Brooklyn Museum, NY
- Описание: Видеото представя фрустрацията от прехода от социализъмкъм капитализъм и от значението, което понякога кратки моменти имат за значителни изменения.
- Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: https://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/global_feminisms
https://www.barnesandnoble.com/p/global-feminisms-maura-reilly/1102503608/2660692368321?st=PLA&sid=BNB_New+Marketplace+Shopping+Books&sourceId=PLAGoNA&dpid=tdtve346c&2sid=Google_c&gclid=CjwKCAiA9efgBRAYEiwAUT-jtGyyez-VPgbMt-zkaVHdVwyOdLx9UPxLqgRbmU4XssvIbSaFaeBD8RoCBpIQAvD_BwE
Боряна Росса, заедно с Олег Мавроматти (УЛТРАФУТУРО)
Витрувианско тяло, 2009.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Ян Страдманн
- Материал: фотография
- Широчина: 150.00 cm Дължина: 120.00 cm Дълбочина: cm
- Размери: Jan Stradtmann
- Собственост на: Софийски Арсенал - Музей за съвременно изкуство
- Описание: Пърформансът „Витрувианско тяло“ е критика на “идеалните пропорции” на човешкото тяло, дефинирани като такива от римския архитект Витрувий в неговата рисунка “Витрувиански човек”. Този пърформанс показва болката, която преживява човек, който не е смятан за „стандартен“ или съответсващ на универсалните и идеални пропорции и изисквания към тялото и идентичността си.
Ръцете и краката ми са промушени в дупките на метална конструкция, специално построена за пърформанса. Тази конструкция наподобява геометричния чертеж на Витрувий, който се състои от кръг и квадрат, в който е вписано тялото на бял мъж. Тази рисунка представя разработената от архитекта взаимовръзка между човешките пропорции и геометричните форми. Човешкото (или в случая мъжкото тяло) е използвано като основен източник на пропорциите използвани в класическата архитектура. Тази рисунка черсто е използвана и като универсален символ на човечеството и е използвана многократно като лого на медицински организации.
Олег Мавромати зашива китките и краката ми за металната конструкция с помощта на хирургически конец. Аз говоря по време на целия пърформанс, обяснявайки смисъла и историята му, както и невъзможността едно мъжко тяло да бъде универсален образ на човечеството, всъщност представляващо широка палитра от разнообразни тела и идентичности.
В началото на действието аз каня публиката да прави снимки с всички налични устройства – телефони, фотоапарати и камери. На публиката се позволява да се приближи до мене и да използва светкавици. Тази съвместна работа с публиката е елемент от всички мои последни пърформанси. По този начин, аз реагирам на спецификата на дигиталните и интернет технологии, които позволяват на хората да създават свои собствени истории, новини в социалните мрежи, а така също и митологии. - Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: https://frieze.com/article/open-stage
https://bit.ly/2E2gpz9
https://bit.ly/2MWyhyi
Боряна Росса
Амазонска броня, 2013.
Фотография
Детайли
- Фотограф: Боряна Росса
- Материал: Серия от 20 фотографии, печат на платно
- Широчина: 1000.00 mm Дължина: 800.00 mm Дълбочина: 30.00 mm
- Размери: Сто на осемдесет сантиметра
- Собственост на: Боряна Росса
- Описание: Този фото-пърформанс е част от цял цикъл от работи със заглавие "Амазонска броня", като сериите от фотографии, пърформансите, рисунките и обектите със заглавия "Перверзни зеленчуци", "Деконструкция на Touch and Tap Cinema на VALIE EXPORT" и "Мадоната на външните силиконови гърди“. Всички те представят новото ми тяло без гърди след двойна мастектомия, през която преминах поради заболяване от рак. Аз реших да използвам образувалото се свободно пространство на мястото на гърдите си, за да си поиграя с предмети и зеленчуци, които да ги заместят. Бях вдъхновена от хората в Интернет, които поставят моркови на мястото на пениса си или дини на мястото на гърдите си, затова използвах същия подход, като вярвам, че хуморът е най-доброто средство за справяне с травматични събития. Затова аз не само сама играх с тези предмети, но и поканих публиката и приятели художници да направят същото. Хората усвояват нова информация и се учат да съчувстват на другите по-добре чрез участие в някакво действие, отколкото чрез усвояване на написана или дори картинна информация.
Освен че се занимавам с травмата, в тази серия аз искам да куиърна, да се отклоня от стандартния образ на телесната красота и здраве и да предложа препратки към исторически и съвременни тела, различни от стандарта, които имат право да съществуват и да бъдат обект на възхита. В тази конкретна фотосесия "Амазонска броня", която направих в Уудсток, куирването се измести от интернет мемите със зеленчуци в реалностите на други контексти започвайки от класическата гръцка естетика и мита на амазонките - жените воини, които отрязвали гърдите си за да стрелят по-добре с лъкове - до изображенията на Св. Себастиан, Питър Пан и Алиса в Страната на чудесата. Тези серии са направени по време на пребиваване в Byrdcliffe Artists Colony в Уудсток, Ню Йорк в тясно сътрудничество с художника Адам Зарецки. - Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: http://novilevi.org/media/Rossa-Amazon_Armor-Online_Edition.pdf
Боряна Росса в сътрудничество със Селма Селман
Стани богат в Америка!, 2017.
Фотография
Детайли
- Фотограф: Олег Мавроматти
- Материал: Серия от 5 фотографии 100/70 cm, печат на фото хартия
- Широчина: 1000.00 mm Дължина: 700.00 mm Дълбочина: mm
- Собственост на: Боряна Росса
- Описание: Директно вдъхновена от фотогтрафиите на имигранти, които се снимат с коли или къщи, които може да не са техни, тази серия фотографии визира стереотипите, че имигрантският живот е по-богат и по-лесен. Особено този в Америка-земята на мечтите.
- Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: http://boryanarossa.com
Боряна Росса и УЛТРАФУТУРО
Последният клапан, 2004.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Алла Георгиева
- Материал: Фото документация на пърформанс
- Широчина: 90.00 cm Дължина: 100.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: Боряна Росса
- Описание: „Последният клапан“ е манифест, прокламиращ бъдеще, свободно от омраза базирана на пола. Росса зашива вулвата си с хирургическа нишка, играейки с популярния български сексистки израз "зашита путка", отнасящ се за жените, които предпочитат да избират кога и с кого да правят секс, а не се подчиняват безпрекословно на мъжкото желание. Росса се вдъхновява от съществуващи транссексуални или без-полови, не детерминирани сексуално и полово тела, познати и в животинския и в човешкия свят, както и от появата на изкуствено създадени роботизирани и живи тела, които нямат полова определеност. Всички тези модели предлагат изход от хетеронормативния бинаризъм. Тези модели предлагат и предполагат възможно общество, което да има потенциала да приеме по-гъвкави представи за пола и сексуалността, да приеме съществуващото вече многообразие и да създаде по-гъвкави определения за пол и сексуалност.
- Авторски права: Боряна Росса
- Препратки и връзки: http://performingtheeast.com/boryana-rossa/
https://bit.ly/2Dsvj01
https://bit.ly/2I4nWBM
https://bit.ly/2TG0M60
http://www.vaginamuseum.at/LEIBundLEBEN/geburt-rossa-at
https://bit.ly/2MZIFW3
Боряна Росса
Снапчат Мама, 2017.
Рисунка
Детайли
- Фотограф: Боряна Росса
- Материал: Акрил върху хартия
- Широчина: 950.00 mm Дължина: 1100.00 mm Дълбочина: mm
- Собственост на: Боряна Росса
- Описание: Рисунка, базирана на фотографии направени със Снап-чат и свързана с ужасни измислени и реални преживявания,
- Авторски права: Боряна Росса