Мария Налбантова

Биография

Мария Налбантова е художничка и визуален артист. Работи в областта на съвременните визуални изкуства, като експериментира с различни медии и техники като: рисунка, колаж, намерени обекти, художествена книга, инсталация и видео. Завършва „бакалавър“ (2013 г.) и „магистър“ (2015 г.) в Национална художествена академия, катедра „Книга, илюстрация, печатна графика“. През 2012 г. прекарва един семестър по програма „Еразъм“ във Факултета за изящни изкуства в “Universidad deGranada”, Гранада, Испания, където участва в няколко изложби, а през 2015 г. е част от обменната програма “Own vision own way” – European youth exchange, в областта Оверн, Франция, където чуаства в серия групови изложби. През 2018 г. в Галерия „Васка Емануилова“ се състои самостоятелната ѝ изложба „Прогноза за времето”, с куратор Даниела Радева, част от платформата за съвременно изкуство и млади автори „Място за срещи“ на СГХГ. През 2019 г. става финалист на стипендията „С усилия към звездите”, Фондация „Културни перспективи”. През 2019 г. и 2020 г. е номинирана за Награда за съвременно изкуство БАЗА. През 2020 г. е номинирана за Награда за Полет в Изкуството „Стоян Камбарев“. Участва в редица изложби, форуми и конкурси в страната и чужбина. Творбите „Изобари“ и „Мълнии“ (2018) са част от колекцията на Софийска градска художествена галерия, а други са в частни колекции.


За автора

Артистичната ми практика е фокусирана главно в областта на съвременните визуални изкуства, като експериментирам с различни медии и техники като: рисунка, колаж, намерени обекти, сухи растения, фотография, художествена книга, поп-ъп книги, инсталация и видео. В инсталациите ми често работя и с контекста на пространството, в което разполагам работите си, които са специално изградени за конкретното място, подобен пример е изложбата „Прогноза за времето“. В работите ми често въвеждам темата за времето и начините по които трансформираме миналото и проектираме бъдещето (Pop-Up Past, 2017). Работя с намерени обекти, документални материали и архиви, като изибирам перспективата на хумора, иронията и критичния поглед. Друга важна отправна точка е изследването на взаимовръзката и конфликтите между човека и заобикалящата го среда, в границите между естествено и изкуствено, трайно и нетрайно.


Галерия 

Мария Налбантова

Dry Hands, 2019.

Инсталация

Детайли

  • Материал: възрожденска поставка за кърпа с огледало, кърпа, бродерия, използвани ръкавици

  • Описание: Работата е част от изложбата “Good Mirrors Are Not Cheap” в Гьоте-институт България, кураторски проект на Киара Картучия, който се реализира в рамките на международната кураторска резиденция КЛИК. Проекта дискутира идеята за самовъзприятиет

Мария Налбантова

Многократна употреба, 2019.

Инсталация

Детайли

  • Материал: използвани строителни инструменти и материали, акрил, намерена фотография, сухи цветя
  • Широчина: 800.00 cm    Дължина: 343.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Част от изложбата БАЗА
    23.07.–18.08.2019
    Софийска градска художествена галерия

    Инсталацията „Многократна употреба“ разглежда темата за инструментализацията и връзките между създаването, унищожаването и отговорността. Работата се състои от взаимосвързани отделни сегменти, съставени от различни материали, като използвани строителни инструменти, хербарий и намерена фотография. Върху обектите е извършена допълнителна трансформация чрез надрисуване на растителни мотиви, прикрепяне на други предмети или фотографски фрагменти и изполването на хербарий. Работата иронично дискутира темата за инструментализацията възникваща между нас, като хора и тази между човека и неговата среда.

Мария Налбантова

Тапет „Романс“, 2019.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Росина Пенчева
  • Материал: принт върху тапет, намерени изображения, дигитална обработка
  • Широчина: 445.00 cm    Дължина: 328.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Любовните романи са най-продавания жанр книги. Годишната печалба от продажбите на розова литература в САЩ възлизат на 1 милиард долара. В тези книги жената е представена, като по-слабия субект, който се подчинява изцяло на желанията на мъжете.
    Понякога тя е почти изнасилена, което не се възприема като унижение, а по-скоро въплъщение на страстта. Кориците на тези книги представят мускулесто мъжко тяло, което пристиска нежна красавица. Този образ се превръща в икона на пламенната любов за неудовлетворените жени, търсещи подобни чувства. Работата представлява набор от тапетни ролки, монтирани на стена, съдържащи мотив, образуван от селекция намерени корици на любовни романи с премахнати текстове, където мъжките и женските фигури са винаги в подобно положение.

Мария Налбантова

Атмосферно налягане, 2018.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Радостин Седевчев
  • Материал: текстил, хартия, бродерия, акрил, парно
  • Широчина: 215.00 cm    Дължина: 210.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Част от самостоятелната изложба „Прогноза за времето“ (2018 г.) в галерия „Васка Емануилова“, куратор: Даниела Радева

    Сайт-специфик инсталацията „Атмосферно налягане“ е създадена около локалната отоплителна инсталация в пространството на галерията. Работата интегрира няколко слоя намерени материали, като стар летен чадър и завеса, често използвани за защита от слънцето. Белите и сини линии, нарисувани с акрилна боя, се простират върху тъканите и хартията, изобразявайки линиите, известни като изобари, използвани за описание на атмосферното налягане. Работата фокусира вниманието ни върху налягането за поддържане на нашия комфорт.

Мария Налбантова

POP-UP PAST, 2017.

Инсталация

Детайли

  • Материал: дигитален печат, хартия, картон, лепило
  • Размери: вариращи размери, макс. 68 x 28 x 19 cm

  • Описание: Пространствената книга POP-UP PAST е част от проекта ReForget Your Past на Никола Михов, в който са поканени над 30 български и чуждестранни артисти, които да трансформират последните бройки от първото издание на фотокнигата му Forget Your Past издадена през 2012 г. от Издателство „Жанет 45“. С помощта на на поп-ъп пространствени елементи, "POP-UP PAST" напомня за детските книги от близкото минало. В страните от Източния блок, този тип книги се радвали на голяма популярност и провокирали въображението на зрителите. Друг обект, който би могъл да се възприеме като символ на „социализма“, в тоталитарна България е монументалния паметник. По традиция на церемонията по откриването им, официалната делегация заставала върху земя покрита с „Персийски“ килим, който се превръща в образ за корицата на проекта. За разлика от помпозността на церемониите по откриване, в днешно време паметниците са изоставени или разрушени и практиката да „замитаме проблемите под килимчето“, се е превърнала в черта на психологията и се радва на безпрецедентна популярност. В настоящия проект, под килима ще откриете интерактивни фрагменти от миналото, детайли от фотографиите на Никола Михов.