Красимир Терзиев

Биография

Красимир Терзиев (роден 1969) получава докторска степен по Културната антропология от Софийския университет (2012), където понастоящем преподава, и магистърска степен от Националната художествена академия, София (1997), където преподава от 2008 до 2016. Някои от значимите международни изложби, в които е участвал са: "Граматика на свободата / Пет урока: Работи от колекцията ARTEAST 2000+" Музей за съвременно изкуство Гараж, Москва (2015); "Изкуство за промяна 1985-2015" СГХГ, София (2015); 3-то Биенале Мардин, Турция (2014); "The Projection Project" Кунстхале Будапеща (2007), Музей за съвременно изкуство (MuHKA), Антверпен (2006); "Kino wie noch nie" Akademie der Kunste, Берлин (2007), Фондация Дженерали, Виена (2006); "New Video New Europe. A Survey of Eastern European Video" The Kitchen, Ню Йорк (2006), Stedelijk Museum, Амстердам (2005); Renaissance Society, Чикаго (2004), TATE Modern, Лондон (2004). Последните му самостоятелни изложби включват: "Forget the Future", Versus Art Project, Истанбул (2019, в подготовка); "Между миналото което е на път да се случи и бъдещето което вече е било" Националата галерия, София (2015); "Космополис" Институт за съвременно изкуство - София (2013); "Background Action" Württembergischer Kunstverein, Щутгарт (2008). Носител на Наградата за съвременно българско изкуство "Unlimited" (2011) и наградата за ново българско изкуство Гауденц Б. Руф (2007). Произведенията на Терзиев са част от публичните колекции на Centre Pompidou/MNAM; Arteast 2000+ Collection, Moderna Galerija Любляна; Софийска градска художествена галерия; Kunstsammlung Hypovereinsbank и др. Красимир Терзиев е автор на академичната монография "Ре-композиция. Автор, медия и произведение в епохата на дигиталното възпроизводство" (2012).


За автора

В света на глобалните мрежи, образи с различен исторически и технически произход, медия и материалност съжителстват с мен и ми пречат да се съсредоточа, създават ми грижи и тревоги. Единственият ми полезен ход е да ги поставя пред себе си, но често това не е достатъчно и се налага да ги поставя и пред другите около мен, за да помагат и те.
- Kрасимир Tерзиев

В работата си Красимир Терзиев се занимава с критика на реалното, насъщно обкръжение и с възможностите то да бъде анализирано. Погледът му на художник се плъзга по неравностите на съвременния живот, но и се оттласква към непознати светове в търсене на алтернатива. Той използва всички изразни средства, за да проникне по-надълбоко във видимия спектър на нещата - рисунка, живопис, видео, фотография, инсталация, скулптура. За Терзиев различната перспектива превръща обичайни, всекидневни обекти в изненадващи фигури при смяната на оптиката. Остротата на виждането и мисълта включва и естетическото, и социалното, и политическото. Авторът често борави с реални образи, но накрая нито мястото, нито времето имат значение. Става дума за по-дълбоки пластове на съзнанието или вплитането на реалното с фантазното.
- Мария Василева


Космосът е най-успешната метафора за всичкото, всеобхващащото и всмукващо в своя вакуум, недостъпно и съвършено всичко. Идеалната стерилна среда за съзерцание, успокояваща и приютяваща, в която човек може да пребивава само чрез напредъка на технологиите или на научната фантастика. Затова винаги образът му се появява някъде помежду им, където се намират и работите на Красимир Терзиев. От няколко години той с огромно търпение и постоянство опитомява Космоса, най-вече като своя лична ескейпистка фантазия, в която малко по малко и много внимателно пренася цивилизационен багаж. И колкото по-населен е неговият Космос, толкова по-пусти и необитаеми са парчетата земна реалност, които изследва и пресъздава най-често през хладното око на камерата.
- Светлана Куюмджиева


Галерия

Красимир Терзиев

Yet to be Titled, 2018.

Фотография

Детайли

  • Материал: фотомонтаж, пигментен печат в/у платно, подрамка, стена, боядисана в черно
  • Широчина: 90.00 cm    Дължина: 90.00 cm    Дълбочина: 7.00 cm   

  • Собственост на: частна колекция Пловдив
  • Препратки и връзки: Красимир Терзиев: Втренчени образи, Сариев Контемпорари, Пловдив, 2018

Красимир Терзиев

Монумент на изтеклото време, 2013.

Инсталация

Детайли

  • Материал: нефункциониращ лаптоп, гравюра в/у LCD екран
  • Широчина: 30.00 cm    Дължина: 33.00 cm    Дълбочина: 27.00 cm   

  • Собственост на: частна колекция Пловдив
  • Препратки и връзки: Познай себе си, ИСИ-София, 2014; куратор Яра Бубнова
    Оставете ги да рисуват, Галерия Сариев, Пловдив, 2016, куратор Правдолюб Иванов
    Красимир Терзиев. Между миналото което е на път да се случи и бъдещето което вече е било, 2015, Национална художествена галерия, куратор Яра Бубнова
    Красимир Терзиев. Между миналото което е на път да се случи и бъдещето което вече е било, 2015, Художествена галерия Добрич, куратор Евелина Ханджиева
    Красимир Терзиев. Космополис, 2013, ИСИ-София, куратор Яра Бубнова

Красимир Терзиев

Опитомяване. Първите пет хиляди години, 2014.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Желко Терзиев
  • Материал: модифицирани анатомични модели
  • Размери: вариращи размери

  • Препратки и връзки: Красимир Терзиев. Между миналото което е на път да се случи и бъдещето което вече е било, 2015, Национална галерия; куратор Яра Бубнова
    Красимир Терзиев. Между миналото което е на път да се случи и бъдещето което вече е било, 2015, Художествена галерия - Добрич; куратор Евелина Ханджиева
    Несъгласие, 2014; Център за съвременно изкуство "Баня старинна", Пловдив; куратор: Яра Бубнова

Красимир Терзиев

Между Flashback и Déjà-vu III, 2018.

Видео Инсталация

Детайли

  • Материал: Full HD видео, 9 мин, 1080Р, PAL, цветно, звук
  • Размери: вариращи размери

  • Описание: Четири камери (насочени в посока изток, запад, север, юг) монтирани на статив са разположени на прозорците и терасите на сграда (водонапорна кула). Всяка предлага изглед към заобикалящия градки пейзаж от дистанция в статичен общ план.
    Пета камера е монтирана на дрон, който излита от повърхността в търсене на локациите на останалите четири камери в динамичен близък план, пълзящ по фасадата на сградата.

    Част от серията "Между Flashback и Déjà-vu (I, II, III)"
  • Препратки и връзки: Желко Терзиев / Красимир Терзиев: Ако дърво падне в гората и наоколо няма никого, дали ще произведе звук?, 2018, Галерия Плюс 359, София

Красимир Терзиев

Един филм, 2004.

Видео Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Вернер Калигофски
  • Материал: двуканална видео инсталация, 27:51 мин, DV PAl, 4:3, цвят, без звук
  • Размери: вариращи размери

  • Описание: "Един филм" инсценира кинопродукция. За снимачна прощадка е използван декор, построен от предишна филмова продукция в Киноцентър “Бояна”. Група от 50 статисти са облечени в костюми от гардероба на Киноцентъра (колекция от исторически костюми от филмови продукции от последните десетилетия).
    След обличане групата е отведена на снимачната площадка в очакване на инструкции и сигнал за начало на снимки. Такива инструкции така и не последват. Три камери от различни ъгли проследяват поведението на хората. Този процес продължава 5 часа. След това групата е разпусната без допълнителни разяснения.