Биография
Самуил Стоянов (1975) е визуален артист, който живее и работи в гр. Добрич, България и Аруша, Танзания. През 2001 г. той завършва НХА в гр. София, като магистър по керамика и прави първата си самостоятелна изложба с картини. Някои от последните му самостоятелни изложби са в „Съвременно пространство“, гр. Варна и в галерия „Форматокомодо“, гр. Мадрид. През 2017 г. Взима участие в изложбата „Изображението не е вече налично“ състояла се в три галерии с куратор Весела Ножарова, (ИСИ, София). През 2013 г. той участва в два големи международни форума: официалната програма на “Повече светлина“, 5-тото Московско биенале, с куратор Катрин де Зегър и във фестивала „София контемпорари“ с тема „Близо, по-близо, заедно“ с куратор Овул Дормушоглу. През 2012 г. Самуил Стоянов участва в 53-ия „Октомврийски салон“ в Белград, където куртори бяха Бранислав Димитриевич и Мика Ханула. През 2009 г. Самуил Стоянов печели наградата БАЗА, а през 2011 г. наградата „Гауденц Б. Руф” – две от най-големите награди за съвременно изкуство в България. Наградата БАЗА, която е част от „Младежка награда за визуални художници“ на „Фондация за гражданско общество“, Ню Йорк му осигурява резидентен престой в International Studio and Curatorial Program (ISCP), Ню Йорк през 2010 г. и също така самостоятелна изложба в ИСИ – София същата година. През 2011 г. той участва в Международния проект „Изкуството на градската намеса”. Самуил беше представен в списание Frieze от Недко Солаков за юбилейния 141 брой през септември 2011 г. (статия 20/20), през 2012 г. беше включен в книгата Българската нова вълна, издание на списание „Едно”, което представя 101 фигури от авангарда на съвременната българска култура.
За автора
Самуил работи в полето на почти всички съществуващи медии, чрез многопластово третиране на различни теми от социалния и ежедневния живот, като се опитва да изследва различни аспекти на темите, които го интересуват в дадения момент. Понякога със скептицизъм, често използвайки остра ирония.
В последно време го вълнува въпроса, до колко изкустворо е свързано с изображението и дали самото изкуство не е нещо което се случва в пространството между наблюдаващия и произвенението. Обичам да намирам смисъл малки, локални и обикновенни неща, които поставят въпроси, третират и доро обясняват глобални човешки въпроси и процеси. За мен искуството е форма на невербална комуникация, която има потенциал да размести „матрицата“, и на това разчитам.
-Самуил Стоянов
Да мислиш, докато гледаш или да гледаш, докато мислиш – по този начин гледането прераства във виждане или в това, от което се интересува Самуил Стоянов – “мислещото виждане”. Това е темата, която напоследък периодично и упорито, се появява в работите му, но няма нищо общо с визуалните експерименти и оптичните ефекти, а е свързана изцяло с концептуализиране на визуалното действие.
-Даниела Радева
Галерия
Самуил Стоянов
H20 (Геозавод) - циркулацията на водата, 2012.
Инсталация
Детайли
- Фотограф: автора
- Материал: mixed media (objects – dehumidifier, water machine and table), interactive performance, moisture, water, bodies, text, air
- Размери: вариращи размери
- Описание: Продукция на Белградски културен център, за 53-ти "Октомврийски салон" и изложбата Good Life.
Самуил Стоянов
10 метра изкуство, 2016.
Инсталация
Детайли
- Материал: работи от колекцията на СГХГ и колан за товари с дължина 10 м.
- Размери: 10 метра
- Собственост на: автора
- Описание: "10 meters Art" is an exhibition project which will be realized as a sculptural object in a museum space. This temporary work will be made by framed oil paintings which are part of the actual museum collection. The whole installation will be placed in the middle of the hall, so that the visitor could walk around it, but it will be impossible to look at each picture, because they will rest against each other. Only little fragments of the paintings will be visible. 10 meters(optional, maybe longer) of orange belt will envelop the whole body of the work, thus keeping the pictures standing upright. The walls are empty (, there is only pepper with the list of included paintings in alphabetical order).Samuil Stoyanov, 2011
Самуил Стоянов
Яздене на бик, 2012.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Сенжа Вилд
- Материал: Редимейд механичен бик с оператор, инсталиран за около два часа пред сградата на бившия "Гео-завод" (Геодезичен институт) построен през 1905 - 1907 като сграда на "Асоциация на акционери". Безплатен достъп за яздене на механичния бик.
- Описание: Продукция на Белградски културен център, за 53-ти "Октомврийски салон" и изложбата Good Life.
Самуил Стоянов
Дали, изкуството не се реализира в пространството между зрителя и произведението?, 2017.
Скулптура
Детайли
- Фотограф: автора
- Материал: керамика и бетон
- Широчина: 17.00 cm Дължина: 17.00 cm Дълбочина: 18.00 cm
- Собственост на: Гауденц Б. Руф
Самуил Стоянов
Запустелите наследства, 2001.
Живопис
Детайли
- Материал: маслени бои/ платно
- Широчина: 65.00 cm Дължина: 100.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: автора
- Авторски права: автора
Самуил Стоянов
10 Мин. Национален природонаучен музей, 2013.
Видео Арт
Детайли
- Фотограф: Райна Тенева
- Материал: Едноканално Full HD видео, звук, 10'20"
- Собственост на: автора
- Описание: Видео и аудио обработка: Станислав Колев и Самуил Стоянов
Заснето в Национален природо-научен музей – София
Проектът “10 минутен портрет” представлява серия от видео работи, които са заснети в различни забележителни сгради по света. Основната идея е да се направят своеобразни нощни портрети на сградите, чрез използване на необикновено, динамично осветяване на различни вътрешни пространства. Пространствата на Националния природонаучен музей са специфични и пълни със съдържание, което по своето естество спира времето за част от материята. Този контекст придава на самото осветяване като акт на “оживяване” допълнителен смисъл.
„След като прави пространствен портрет на сградата на Института по геодезия в Белград, където през 2012 г. се провежда 53-ия Октомврийски салон, Самуил Стоянов се е спрял на Националния природонаучен музей в София. Художникът изследва представителната и систематизираща функция на двете модернистки пространства като разколебава един от фиксираните елементи в тях – светлината. Така всяка от сградите се превръща в част от собствената му художествена вселена. Завъртайки електрическа крушка над главата си във възможно най-голям кръг, Стоянов, по собствените му думи, реферира начина, по който космическите обекти се движат в откритото пространство. Тук художникът е не само в ролята на псевдоучен, провеждащ любопитни експерименти, но и на черна дупка, която успява да подчини центробежните сили в послушна орбита. За своя първи пространствен портрет на територията на България Стоянов е избрал Националния природонаучен музей, в който е представена земната еволюция.“
Овюл Дурмушоглу (Турция, Германия) - куратор на Sofia Contemporary 2013 - Авторски права: Самуил Стоянов
- Препратки и връзки: http://www.samuilstoyanov.com/en_EN/works/2013-2/10-min-natural-museum/