Алла Георгиева

Биография

Алла Георгиева е родена през 1957 г. в гр. Харков, Украйна, СССР. Живее и работи в България. Завършва Харковската академия за изкуство и дизайн. Работи в областта на живописта, рисунката, фотографията, инсталацията, обектите, видеото, пърформанса и карикатурата/ съвместно с Чавдар Георгиев/. „Тя е една от основателките на българската женска арт група “8-ми март” (1997), която чрез своите изложби провокира дискусии по джендърни и феминистки проблеми. В нейните фото инсталации, видео и обекти художничката смесва визуалните елементи характерни за “новите” балкански субкултурни движения с естетизма и елитаризма на “високото” изкуство. Тя използва езика на рекламата, често представен като гротеска, фарс и пародия за дисекция на всекидневния абсурдизъм в съвременното консуматорско общество.”/ Илиана Недкова ”n-paradoxa”,# 19,2007. През последните години нейният интерес е насочен към изследвания на историческите и идеологическите клишета, развенчаване на политическите митове и стереотипи на масовото мислене. Работите и са представяни в галерии и събития като: „Животът е песен”, галерия Структура, София /2018/; XXIII Международно Биенале за хумора и сатирата в изкуствата, Габрово, България, специална награда за съвременно изкуство /2017/; Amor, OI Futuro, Rio de Janeiro, Brazil /2016/; Gender-Check/ Feminity and Masculinity in Easter European Art, Национална галерия за изкуство Zaheta, Варшава, Полша; BIENNALE:2 за съвременно изкуство, Солун; “Land of Promise”, част от REMAP:KM кьм 2-то Атинско Биенале; “Актуална българска сцена”, Музей Лудвиг в Кобленц; “Wasteland”, галерия Hattyuhaz, Педж, Унгария; “Hack.Fem.East”, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Берлин;“Wild Girls”,галерия EXIT ART, Ню Йорк; Play Sofia, Kunsthalle , Виена; Cosmopolis/ 1, Microcosmos X Macrocosmos” , Държавен Музей за Съвременно Изкуство, Солун; “Privatizirungen” / The Post- Communist Condition , KW Институт за Съвременно Изкуство, Берлин;”The Sphinx will Devour You”, Галерия Karsi Sanat, Истанбул; “Blood & Honey / Future’s in Balkans”,, Sammlung Essl, Клостернойбург, Виена; “ Bound / Less/ Borders”, Музей за история на Югославия, Белград; “Bulgaria, NY” , “Еlizabeth foundation”, Ню Йорk

През 2011 г. реализира кураторски проект “Ре-продукция” в Софийски арсенал-музей за съвременно изкуство.

Творбите на Алла Георгиева са притежание на публични и частни колекции в страната и в чужбина. Сред тях са: Moderna Galeria /MG+MSUM/ Словения; Национална художествена галерия, филиал Софийски арсенал-Музей за съвременно изкуство; Европейска инвестиционна банка; Софийска градска художествена галерия; Българско консулство, Dundee; Stills,Единбург,Шотландия; Музей „Дом на хумора и сатирата”, Габрово; Музей за карикатурата, Базел, Швейцария; Художествена галерия “Петко Чурчулиев”, Димитровград.


Галерия

Алла Георгиева

Мамини рокли/ Alla Vitta vs. Jan van Eyck, 2018.

Живопис

Детайли

  • Материал: маслени бои върху платно
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 155.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Алла Георгиева започва работата си върху проекта „Животът е песен“ през 2012 г. Пътят до приключването му и решението да бъде споделен е дълъг, защото преминава през емоциите на най-дълбоките и лични драми.

    Изложбата – живопис, обекти, фотографии и рисунки, бродирани на ръка (с конец и коса), разказва за страданието, раздялата, болката и любовта. Миналото нахлува с цялата си мощ през сбогуването с майката, което е и своеобразно сбогуване с важна част от живота. Настоящето поднася своите изненади, като подлага авторката на същите изпитания, отнели живота на най-близкия ѝ човек, като че ли да подчертае съдбовната обвързаност на двама души по напълно несправедлив начин – през обричащата болест.

    Черните мисли и страхът от болестта, смъртта и раздялата – неразделна част от живота на всеки, Алла Георгиева „облича“ в ярки дрехи. Това не само са роклите на майката, свързани с детството и личния спомен, но и знак за това, че независимо от всичко животът продължава. Когато разбира, че ще оцелее, авторката решава да подписва работите си с псевдонима Alla Vitta.

    Болестта като „внезапна спирка по пътя“ изправя човек срещу собствените му слабости и страхове. В случая мислите за смъртта са свързани и с тъгата по раздялата със света на изкуството. Не случайно няколко композиции са посветени на любими художници.

    Много често творбите на Алла Георгиева споделят лични преживявания и опит. Собственият ѝ образ се появява непрекъснато като своеобразен гарант за истинността на историите и достоверността на преживяното. Изложбата е автопортрет на живота на авторката, но и портрет на тревогите и отношенията, които владеят всеки един от нас./ текст: куратор на изложбата Мария Василева/
  • Авторски права: Алла Георгиева
  • Препратки и връзки: http://structura.gallery/bg/exhibitions/alla-georgieva-life-is-a-symphony/
    http://allageorgieva.blogspot.com/2018/10/alla-vitta-vs-jan-van-eyck-2013.html

Алла Георгиева

Честит рожден ден!, 2003.

Инсталация

Детайли

  • Материал: постери :Ink Jet печат върху хартия; торти с марципанова и захарна глазура
  • Широчина: 35.00 cm    Дължина: 35.00 cm    Дълбочина: 20.00 cm   

  • Описание: Инсталация от 6 постера Ink Jet печат върху фотохартия, каширани върху алуминий, 70 х 100 см всеки, 3 торти , кейково тесто,фигурки от захарна глазура,вариращи размери.

    Какво е нужно за рождения ден? Торта и подарък.
    Какво да изберем за подарък? Шест постера подканват да купим хубави нови играчки за деца. Шест момчета на възраст от 5 до 15 години рекламират шест различни марки огнестрелно оръжие.
    “Честит рожден ден!”, “Специално за теб!”и “Успех в училище!” са оптимистичните послания изписвани най-често върху тортите със забавни и наивни сценки направени от захарна глазура и марципан. Щастливите сюжети са заменени със сцени на насилие с «лош край».
    “Елате в бъдъщето!” Под това мото в българските медии през 2003-та година беше представен последният модел на пистолета “Валтер-Р-22”. Елате в светлото бъдеще, където огнестрелното оръжие ще се е превърне в стока за масова употреба! Огнестрелното оръжие става все по-съвършено.Процесът на убиване се модернизира, измислят се нови модификации, осигуряващи максимално удобство и ефективност.
    В света, в който насилието и жестокостта главоломно нарастват, демокрацията защитава правото на всеки да се отбранява. В страните на развитата демокрация са приети закони, разрешаващи свободното притежание на огнестрелното оръжие.
    “Ние сме убедени в това, че въоръженият гражданин е свободен гражданин!” -честото мото в различни сайтове за оръжията.
    “ С добра дума и пистолет се постига повече, отколкото само с добра дума” ( Български сайт за оръжие)

    Като всяка стока придобила масова популярност и ползваща се с голямо търсене, огнестрелното оръжие се нуждае от добра реклама. Серията постери са обединени от логото “Power & Play”, което е индуцирано оригинално лого на съвременните играчки с военна тематика за деца.
    Феноменът на новото време са децата-убийци. Под натиска на култа към насилието в съвременната кино и видео индустрия, оставени в самотата на неконтролируемия свят на Интернет, децата създават свой собствен свят на герои и жертви.В този свят огнестрелното оръжие е само една красива, достъпна и безотказна играчка. С натискане на спусъка се решават всички проблеми.
  • Авторски права: Алла Георгиева
  • Препратки и връзки: http://allageorgieva.blogspot.com/2012/04/2003-2005-happy-birthday-to-you.html
    https://www.kw-berlin.de/privatisierungen-zeitgenoessische-kunst-aus-osteuropa/

Алла Георгиева

Български сувенири, 2007.

Фотография

Детайли

  • Материал: 3D лентикулярен печат
  • Широчина: 80.50 cm    Дължина: 106.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Фотографията е част от дългогодишният проект „Български сувенири”2006-2010,който представлява инсталация,включваща серия от 9 цветни фотографии,,пигментен печат върху хартия,1 фотография 3D печат, легло ,покривка за легло, долен чаршаф, възглавница с калъфка, обект „Нагръдник”с нашити монети,и видео анимация.



    В проекта фокусирам проблеми свързани с интегрирането на слаборазвитите в икономическо отношение страни от бившия соц. лагер / конкретно България/ към “богатата Европа”.Най-често тези държави предлагат на пазара своята национална културна идентичност / туристически обекти, традиционни обичаи, сувенири/. От тази ситуация се възползват мафиотските структури извличащи своите печалби от туристическата секс индустрия. Представям серия постери имитиращи стилистиката на традиционната за всяка страна туристическа реклама представена чрез образите на млади момичета облечени в национални носии на фона на типичен за страната пейзаж.Подобни реклами са разпространявани най-често във вид на пощенските картички, календари, рекламни туристически диплянки или билбордове. Женската красота винаги е била продукт на търговия- било легална,използвана за продаване на разнообразни стоки или нелегална- във вид на стока за пряка сексуална консумация. В проекта използвам символиката на лазарски обичаи изразена в характерни обредни костюми. Древният българският обичай - лазаруване е форма за инициацията на млади момичета към бъдещите им роли в обществото. Тази форма е с “посветителски” характер, при която малките момичета преминават в групата на полово зрелите жени. В проекта ми дрехите им претърпяват груба интервенция - срязване на различни “стратегически” места и комбиниране с еротично бельо.Същевременно етническите особености на жените са сред най-експлоатираните теми в секс индустрията. На международния пазар за секс услуги жените се представят най-често с техните национални и етнически идентичности, като важна “пикантна екзотична подправка” към рекламираната стока.
  • Авторски права: Aлла Георгиева

Алла Георгиева

Нов хедонизъм-I, 2004.

Фотография

Детайли

  • Материал: дигитален печат върху канава, позлатена дървена рамка
  • Широчина: 142.00 cm    Дължина: 172.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Съвременната ни епоха, която често определят като пост хуманитарна се характеризира с липса на ясен стандарт на ценностите. Под въздействието на консуматорският модел на обществото се извършва подмяната на старите утопии, служили много години за еталон на поведението. Егоцентризъм диктува новите закони.
    Всички видове човешка дейност вече влизат в графата “стока”.Неизбежната промяна засегна и една от най-консервативните и естествени природни дейности на жената – майчинството. Момичетата, свикнали да се подчиняват на диктатурата на модна индустрия и агресивната рекламна атака на консуматорския модел на живота, формират своята новата хедонистична философия и изграждат новата ценностна система относно собственото си тяло. Развитието на кариерата все по-често значително отдалечава създаването на семейството с деца. Новите реалности на пазара на труда изискващи пълно себеотдаване в кариерата влизат в остър конфликт с природния майчиния инстинкт. Жестоката конкуренция и преследване на успеха правят често невъзможна или значително затруднена реализацията на жената като майка. Същевременно култа към тялото подпомогнат от бурното развитие на пластичната хирургия се превръща в естетическа норма в съвременното общество и се нарежда сред задължителните ценности. Стремежът към комфортния живот измества неизбежните жертви при реализирането на майчинството.
    Новата жена- победителка или жертва след всички феминистстки борби? Как се разрешава конфликт между диктата на егоцентричния консумативен модел на съвременното ни общество и диктата на природата? До каква степен правото и удоволствието да принадлежиш на себе си, да си началото и края на съществуването поражда чувството за вина? Замества ли напълно удовлетвореният майчин инстинкт чувството за не реализиране на личността?
  • Авторски права: Алла Георгиева

Алла Георгиева

Alla's Secret-II / Collection 2000, 2000.

Фотография

Детайли

  • Материал: дигитален печат върху хартия
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 130.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Собственост на: Алла Георгиева
  • Описание: Моите работи са вдъхновени от света на агресивната реклама, изпълнила публичното пространство и медии след краха на социализма в България. Аз изследвам контраста между рекламните стратегии на новото консуматорско общество и реалния живот. В серия от три постера представям своето параноидално съществуване, заемайки характерните похвати на рекламата, използваща модна стратегия на имитиране на "истинския живот". Заглавието на серията е перифраза на името на световно известната марка за женско бельо "Victoria's Secret”. Аз рекламирам бельо и същевременно «рекламирам» моя собствен живот. В трите плаката, приготвям три популярни традиционни български ястия в моята къща. Като текст използвам най-популярните лога от различни известни реклами за бельо.
  • Авторски права: Алла Георгиева