Биография
Станка Цонкова-Уша е родена през 1952 г. Завършва училището по фотография 1973 г. Има над 20 самостоятелни изложби в страната и чужбина: Берлин, Токио, Ню Йорк, Ла Рошел, Братислава, Будапеща и множество колективни изложби: София, Пловдив, Варна, Ню Йорк, Хюстън, Париж, Берлин, Прага, Амстердам, Токио и др.
Скорошните групови изложби: „Искри на въображението. На честотите на Бойс“ (2022), куратор Вера Млечевска, Национална галерия - Квадрат 500, „Genealogy“ (2020), ONE Gallery, София, „Open Art Files: Notes and footnotes“ (2019), куратор Вера Млечевска, организирана от Фондация „Отворени изкуства“ в Kapana Gallery, Пловдив.
Уша има 35 годишен опит в изследване на фотографския език като съвременна визуална медия. Експериментите с фотографски химикали, процеси и материали ѝ дават свободата да разшири границите на специфичното предназначение на фотографията като документ, отразяващ действителността такава, каквато е.Тези опити тя споделя в преподавателската си и лекторска дейност в Национална художествена гимназия, София; Национална гимназия по култура Горна Баня, София, НАТФИЗ, София, Нов Български Университет, София, Атриум, Берлин; Свободен университет Кройцберг, Берлин, Арт университет, Киото, Политехнически университет, Токио, Newcastle, UK-Star and Shadow.Получавала е награди в салони за съвременно изкуство и експериментална фотография: 1990 – Салон „Изкуството на деня“, Будапеща; 1986 и 1989-Гран При в Салон за нови творчески търсения – Роаян, Франция; 2003 - 6 месечна стипендия на Японската Фондация за проекта „Прегръдка-Каменнa градинa“ (Embrace-Stone Garden), Токио.
Нейни творби са притежание на Национална библиотека – Париж; Музей „Елизее” – Лозана; Галерия „Шадай” – Токио, Японска Фондация; Zental und Landesbibliothek – Берлин; НХГ – София; частни колекции в САЩ, Япония, Франция, Англия, Германия и др.
За автора
„Експериментът и експериментирането като опит се осмислят едва тогава, когато са престанали да бъдат цел, а стават средство, израз на житейско, творческо, естетическо и концептуално развитие, изчистено от излишни изразни средства.
Комбинирането на изображения е резултат на дълбока потребност от изследване и създаване на единен, цялостен образ на вътрешния ми живот . Фотографията винаги е била искрен, интимен, съзнателен акт за анализиране на собствените ми преживявания и отговорността от споделянето им.“
Уша
Галерия
Станка Цонкова - Уша
Есен в Пловдив, 1987.
Фотография
Детайли
- Материал: Желатинов сребърен процес на гланцова хартия Фохар
- Широчина: 40.00 cm Дължина: 30.00 cm Дълбочина: cm
- Размери: 40 x 30 см
Станка Цонкова - Уша
Бунтът на човека, 1987.
Фотография
Детайли
- Материал: Наслагване на негатив, ръчно копие
- Широчина: 40.00 cm Дължина: 30.00 cm Дълбочина: cm
- Размери: 40 x 30 см
Станка Цонкова - Уша
Зимно море, 1987.
Фотография
Детайли
- Материал: Наслагване на негатив, ръчно копие
- Широчина: 30.00 cm Дължина: 40.00 cm Дълбочина: cm
- Размери: 30 x 40 см
Станка Цонкова - Уша
Сбогуване с вятъра, 1987.
Колаж
Детайли
- Материал: Негативи ОРВО, хартия ФОРТЕ
- Широчина: 160.00 cm Дължина: 180.00 cm Дълбочина: cm
- Размери: 160 x 180 см
- Описание: Сребърно-желатинов процес на смесване на негативи върху хартия ОРВО, ФОРТЕ