Мисирков / Богданов

Биография

Борис Мисирков (1971 г., София) / Георги Богданов (1971 г., Варна)  завършват заедно НГДЕК (1985-90), НАТФИЗ (1991-96), експериментален център FABRICA, Италия (1997-98). Като фотографи, художници и кинематографисти работят изключително в тандем. Съучредители на Българско Фотографско Сдружение и основатели на продуцентска компания АГИТПРОП. Успоредно с фотографската си практика, дватама са автори и/или оператори на множество пълнометражни документални филми, експериментални видеа и визуални кампании. Куратори на редица фотографски изложби на съвременни български автори.  

Фотографските им композиции са стилово разнообразни и могат да се характеризират с термина «постановъчна документалистика». Техни работи се намират в колекции на Музей на модерното изкуство в Рио Де Жанейро - Бразилия, Музей “Елизе” в Лозана - Швейцария, Музей на фотографското изкуство в Одензе - Дания, НХГ, СГХГ, Националната библиотека - Париж, сбирките на Erste Bank (Австрия), Banca Unicredito (Италия) и Европейския парламент, както и в частни колекции по света.


За авторите

Разглеждайки различните личности, превърнали се в обект на портретната им фотография през последните двайсет години, ще установим, че Мисирков и Богданов използват няколко типа изразни средства, характерни за фотографското изкуство на 20-и век. Независимо дали човекът на снимката изглежда сериозно или закачливо, фотографията издава неговия професионален или социален статус, ефектът от което се засилва посредством композиционните елементи, използвани от двамата артисти. В работата си те използват голямо разнообразие от методи, които позволяват както инсценировка на ситуация, така и класически пози. Това води до различни типове композиции, което пък поставя въпроса кой точно вид лична реалност може и трябва да бъде визуализиран чрез художествените средства на фотографията. … Когато се залавят с фотографските си начинания в пост-социалистическите условия на 90-те години, Богданов и Мисирков се оказват на терен, дефиниран от различни идеологически натоварени зони. Обградени от ново поколение артисти, актьори и режисьори, те превръщат личната си реалност във фотографски летопис, който днес е документ за този период на социална, политическа и икономическа трансформация.  
- Валтер Зайдл


Галерия

Мисирков/Богданов

Недко, ти ли си?, 2015.

Обект

Детайли

  • Материал: Дигитален печат върху платно, варак, флумастер
  • Широчина: 12.00 cm    Дължина: 10.00 cm    Дълбочина: 2.00 cm   

  • Описание: Тази зима, насред софийско задръстване, в съседното платно до нас се нареди сив Range Rover със затъмнени стъкла. “Ехо, Недко!", развикахме се ние, радостно размахахме ръце и надухме клаксона. Незнайно защо решихме, че вътре е Недко Солаков - може би най-успешният български художник в момента, известен с привързаността си към последния модел Range Rover-и, винаги в сиво. В родния контекст неговите автомобили разбиват цели две клишета: че художниците са винаги зле платени и безпарични, и че лъскавият джип приляга само на мутрата.

    Прозорецът на роувъра се плъзна надолу. Як младеж в анцуг, с канадска ливада и златен ланец около шията хвърли презрителен поглед към двамата дебили, които щастливо му махаха от скапаната си трошка. Светофарът светна зелено, стъклото се затвори, сивият джип литна напред и изчезна в трафика.
  • Препратки и връзки: https://www.dnevnik.bg/intervju/2015/09/12/2608420_imago_mundi_ili_za_edno_predstaviane_na_bulgarskoto/

Мисирков/Богданов

Гери, от серията ID2000, 1999.

Фотография

Детайли

  • Материал: Пигментен отпечатък
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 100.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: Серията ID 2000 не просто показва съществуващите повърхностни структури, а рефлектира върху реалността на едно формирано от повърхностни импулси поколение, което е осъзнало информационния потенциал на обкръжаващия медиен пейзаж. Мисирков и Богданов се включват в партитата из софийските клубове и покриви, за да размишляват върху екстравагантния живот на големия град, в който се смесват музиканти, художници и обикновени купонджии. Софийският пейзаж, който присъства като фон в някои фотографии, събужда асоциации с познати гледки от Холивуд. Живописната текстура на отделните фотографии, която превръща персонажите им в ренесансови икони, не е просто признак на техническо майсторство, но и издига портретуваните в герои на софийската арт-сцена. Илюзорният блясък на тези нощни приключения помага на участниците да забравят отрицателните страни на политическия и икономически преход, като пренесат медийно конструираните светове за малко в реалността. В работата на Мисирков и Богданов присъстват и двете страни: реалността на един (повече или по-малко) демократизиран пазар (не винаги разглеждан като позитивен) и художествената рефлексия върху развитието на обществото, което неизбежно изисква изоставяне на познатите структури и уютните места.

    Ева Ходек,
    Пражки дом на фотографията
  • Препратки и връзки: http://photography-now.com/artist/boris-missirkov-georgi-bogdanov

    http://photography-now.com/exhibition/4382

    https://fotografmagazine.cz/en/magazine/face/tendencies/boris-missirkov-georgi-bogdanov-2/

Мисирков/Богданов

Цветана Манева, 2004.

Фотография

Детайли

  • Материал: 7 сребърни отпечатъка върху фотофилм 70х96 см., алуминиева конструкция
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 200.00 cm    Дълбочина: 200.00 cm   

  • Описание: Инсталацията се е изградена от няколко пласта прозрачен фотофилм, окачени в алуминиева рамка. Внимателният подбор на материалите създава една метафора на човешките взаимоотношения: гледани от статична фронтална позиция, седемте диапозитива се напластяват един върху друг и не ни позволяват да разгледаме лицето на Цветана и да проследим разликите в изражението й. Само ако приемем да участваме активно в играта, можем да навлезем в механизма на еволюцията на актьорските състояния и да се насладим на експресивността им. С почти недоловими разлики маската на Цветана Манева се променя от кадър в кадър, преминавайки през състояния на изненада, съжаление, съмнение, покой, човечност, съсредоточеност и откритост.

    Мартина Стопиони,
    галерия FOR - Флоренция

Мисирков/Богданов

Четвърти километър, Без заглавие №023, 2013.

Фотография

Детайли

  • Материал: Пигментен цифров отпечатък
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 125.00 cm    Дълбочина: cm   

  • Описание: ...Бъдещето рано или късно превърта всичко отживяло и забравено. Мисирков и Богданов имат доста солиден опит в това изследователско поле. Знаят, че образът е спомен и умеят да го развият най-пълноценно като такъв. Във фотографиите им сега времето е естетическо понятие. Архитектурните детайли, войнишките графити, корозията, разрухата и хаосът са кадрирани така, че напомнят по-скоро модерна живопис, инсталация или рисунка. Миналото се реконструира на асоциативно ниво в съвършено нова форма и така то става адекватно на вече променените ни възприятия. Няма значение дали ще го наречем носталгичен реализъм или просто нов тип визуална археология. Важното е, че в своите находки авторите са успели да съхранят историята на Четвърти километър не толкова като документ, колкото като преживяване и емоция, така че да го приемем като споделена памет.

    Светлана Куюмджиева