Биография
Александър Лазарков (1999, София) завършва Националното училище за изящни изкуства в София през 2018 г. След това продължава обучението си в Националната художествена академия в София. През 2021 г. участва в програма „Еразъм“, като учи в Билбао, Испания, в продължение на 6 месеца. След това през 2022 г. получава бакалавърска степен по Изобразително изкуство.
От 2017 г. до 2022 г. участва в повече от 30 групови изложби в България и в чужбина. През 2021 г. е номиниран за наградата БАЗА. Същата година е и първата му самостоятелна изложба в София. Оттогава той осъществява седем самостоятелни изложби в София. През 2022 г. е номиниран и за наградата „Стоян Камбарев“.
Темите и творбите му обикновено са свързани със съвременния контекст, осъществени в различни медии като инсталация, обекти, живопис и др. Най-често има значително присъствие на природни елементи и принципи, прилагани в творбите му. Често използва физика, химия и биология, за да прави аналогии и да изразява наблюдателно мислене за нашия бърз и динамичен живот.
Галерия
Александър Лазарков
Механизъм на йерархията, 2021.
Скулптура
Детайли
- Материал: Керамика
- Широчина: 50.00 cm Дължина: 60.00 cm Дълбочина: 40.00 cm
- Собственост на: Университет на баската държава
- Описание: The hierarchy smashing naturality, destroying beauty. Focused only getting on top of the pyramidic system we didn't realize that even if we are on top we are still a cup which someone else use for pouring his liquid.
Александър Лазарков
Портретно привличане, 2021.
Обект
Детайли
- Материал: магтити и метален прах
- Широчина: 16.00 cm Дължина: 25.00 cm Дълбочина: 2.00 cm
- Собственост на: Частна колекиц
- Описание: В тази работа използвах магнити и метален прах, за да визуализирам привличането на частиците в полюсите на магнитите. Свързвам това привличане с привличането на погледа и съзнанието ни от обектите и образите, които често виждаме в дадена рамка. В този тип рамки често се поставят снимки на любими хора. Ние не осъзнаваме, но при наличието на такава снимка около нас погледът ни много често е привлечен и съзнанието ни е разсеяно. Заради познатата визуална информация мозъкът ни свързва лицата със събитието и времето на снимката и ние често неволно се оказваме в момент, в който не сме.
Александър Лазарков
Време-пространство, 2022.
Инсталация
Детайли
- Материал: Стомана, часовникови механизми
- Широчина: 200.00 cm Дължина: 150.00 cm Дълбочина: 45.00 cm
- Собственост на: Частна колекиция
- Описание: Тази работа беше част от изложбата "Обекти на тежестта" в галерия Little bird place.
- Препратки и връзки: Little bird place
Александър Лазарков
Пречупване 4, 2022.
Обект
Детайли
- Широчина: 80.00 cm Дължина: 110.00 cm Дълбочина: 10.00 cm
- Собственост на: Частна колекиция
- Описание: Поредицата "Пречупване" представлява творби, основани на пречупването на светлината, което се отнася до динамиката на нашия живот и заобикалящата ни среда. Спектърът и всички цветове са аналогии с начина, по който разбираме, възприемаме и интерпретираме нещата. Призмите са символ на индивидуалния начин, по който всеки гледа на нещата.
Александър Лазарков
Критична маса стадии 2 - неутрално критична, 2022.
Обект
Детайли
- Материал: метал, ув ленти, скали, фосфорецираща вода, водна помпа
- Широчина: 40.00 cm Дължина: 190.00 cm Дълбочина: 40.00 cm
- Описание: Тази работа е направена, като са използвани различни елементи от дизайна и функцията на ядрена глава. Етапите на критичната маса са три и творбата ги визуализира. Положителна - когато реакцията е ограничена, неутрална - когато състоянието на материята е неопределено и масата е течна, и отрицателна - когато реакцията продължава, предизвиквайки други реакции. Критичната маса е термин, използван в ядрената физика, и е основен компонент на верижната ядрена реакция и ядрените оръжия.
Светът днес е свидетел на жестоки действия, разочарование и нестабилност. Всички те са породени поради заплахата, че тази критична маса може да предизвика много по-големи реакции.
Но в действителност аз виждам аналогията на цялата верижна реакция и критичната маса с нас като общество с нашите действия и стадния ни инстинкт. Виждам как всичко може да се случи и не може да се случи заради нас. Така че дори да не смятаме, че нещо направено е значимо, трябва да имаме предвид, че ние сме истинската критична маса и да решим дали да продължим или да спрем верижната реакция.