Петър Чиновски

Биография

Петър Чиновски е роден в София през 1988 г. Живее и работи във Варна. През 2012 г. завършва специалност Графика във ВТУ, Велико Търново, и анимация в Арт Колеж по екранни изкуства, София, 2008 г.

Сред самостоятелните му изложби са : "No Territory" (2022), галерия Little Bird Place, с куратор Радослав Механджийски; "Where is the work" (2021), галерия Depoo; "Das zweite Gesicht" (2016), културен център Кьолн-Мулхайм, Кьолн, Германия.

През 2022 г. е номиниран за наградата за съвременно изкуство BAZA и участва в групова изложба на номинираните художници в Софийска градска художествена галерия. Получава Награда за цялостно представяне на 9-ти форум малки графични форми, галерия KO-OП, София, 2021. Други участия включват : Арт Старт, млади артисти, които да следим през 2022, с куратор Весела Ножарова, Стефка Цанева, Гьоте-институт, 2022; „Споделено пространство“, Национални Есенни Изложби, куратор Галина Лардева, къща Хиндлиян, Пловдив, 2022; "Завъртане на времето", куратор Мартина Стефанова, София Димова, културен център ReBonkers, Варна, 2022; "Temporary Crisis", куратор Христо Калоянов, част от Sofia Underground, клуб Матрицата, София, 2022; „Утре и след това“, NFT проект, галерия Structura, куратор Мария Василева, София, 2021; "Future Oracles", част от Sofia Art Week, 2021; "Fragile like paper", Пето международно биенале за изкуство на хартия Di Carta, куратор Валерия Бертезина, Скио, Италия, 2021; Национална изложба-конкурс за живопис и скулптура, галерия Райко Алексиев, София, 2021; резиденция в NoPoint Atelier с куратор Мартина Йорданова, 2021; Симпозиум за съвременна живопис, куратор Сашо Стоицов, 2021.


За автора

Работата ми е направлявана от интерес към синтетичното като визуално проявление на неспособността за превод на суровото преживяване в символни езици. Man-made, машинно произведеното, артефактът, виждам като форма на компресиране и организиране на сетивната информация като част от процесите на осмисляне на преживяването и привеждането му във форма, която може да бъде комуникирана.

Фактът, че можем да навигираме структурите на езика създава усещането за „смисъл”, което отклонява вниманието от неартикулируемите измерения на преживяването. Дори най-правилното съждение в известен смисъл остава погрешно. Интересува ме изследването на безсмислицата и некохерентността, нарушаването на механизмите на смисъла, като средство за запазване на дистанция от това да повярваме твърде много на съжденията и репрезентациите.


Gallery

Петър Чиновски

Картата е територията, 2022.

Инсталация

Детайли

  • Материал: Прожекция на видео върху пигментен принт, раница, видео.
  • Широчина: 145.00 cm    Дължина: 210.00 cm    Дълбочина: 40.00 cm   

  • Описание: Върху снимка на изоставени обувки на улицата е проежтирано видео на превод в реално време от цитат на Кафка в оригинал към английски. Текстът е :

    "Solange du nicht zu steigen aufhörst, hören die Stufen nicht auf, unter deinen steigenden Füßen wachsen sie aufwärts."
    Franz Kafka, "Fürsprecher", 1922
    "As long as you don't stop climbing, the steps will not end, they will multiply upwards under your climbing feet"
    Frankz Kafka, "Advocates", 1922

    На дисплея в раницата се повтаря видео на домашен почистващ робот, който изгражда виртуална карта на помещенията, но винаги стига до момент, в който губи изграденото и започва отново с погрешна пространствена ориентация.

    Изоставените обувки, хвърлената раница, са инструменти в опитите за картографиране на околната среда, които не стигат до никъде, в контекста на фиктивната ситуация за безкрайните стъпала на Кафка, форма на провал на формирането на репрезентации, пълноценно съответстващи на суровото преживяване.

Петър Чиновски

Екзоскелет, 2022.

Обект

Детайли

  • Материал: MDF, плексиглас, фото-трансфер върху акрилен лист, кабел, компоненти от компютърни платки, боя
  • Широчина: 15.00 cm    Дължина: 40.00 cm    Дълбочина: 20.00 cm   

  • Описание: Осеоинтеграцията, процесът на съединяване на механична протеза с органичната тъкан, свързването на нервни окончания с електроди, е съвременна аналогия на стария въпрос за връзката между дух и тяло. Съзнателно контролираните протезни крайници повдигат въпроси за границата между одушевено и неодушевено, между собствено и чуждо тяло.

Петър Чиновски

Bite-bit-bitten, 2022.

Обект

Детайли

  • Фотограф: Стефан Марков
  • Материал: Части от велосипед, боя
  • Широчина: 100.00 cm    Дължина: 120.00 cm    Дълбочина: 70.00 cm   

  • Описание: Езиците и предметите си приличат по това, че състоят от части и правила за съединяването им. Струва ни се, че сумата от части съставя предмета, но в известен смисъл той е себе си само, доколкото частите са съединени според познатите правила.

    В експеримент на Ребека Лоусън участниците са инструктирани да възпроизведат конструкцията на велосипед по памет. Резултатите разкриват изненадващата степен, в която не познаваме иначе ежедневни предмети.

    Аналогично в езика, уютната граматическа кохерентност приспива вниманието : познатият конфигурация на компонентите създава илюзията за разбиране. Промяната на правилата за съединяване на частите привлича вниманието към несъответствието между репрезентация и преживяване.

    Текс ттруде нз ачетен еказв аповече.

Петър Чиновски

Нито атоми, нито звезди, 2022.

Обект

Детайли

  • Материал: MDF, акрил, хартия, лепило
  • Широчина: 50.00 cm    Дължина: 60.00 cm    Дълбочина: 1.20 cm   

  • Описание: Структура, базирана на опростена версия на идеята за контролен панел като "инструмент за произвеждане на последствия от дистанция". Все по-машинно-опосредстваните действия като поддържащи дистанция между действащият и случващото се, разколебаващи усещането за собствена отговорност.

Петър Чиновски

Решения, взети в момента на говорене, 2022.

Обект

Детайли

  • Фотограф: Rad Thrill Films
  • Материал: UV принт върху оптична леща, Френелова леща от проекторно устройство, стойка за телефон с гъвкаво рамо, акрил
  • Широчина: 30.00 cm    Дължина: 35.00 cm    Дълбочина: 10.00 cm   

  • Описание: Снимки на отражения в прозорци от Google Street View са ъединени чрез пикселизиране : всеки цвят от стандартен RGB пиксел е отделно изображение.

    Работата адресира дистанцията между възприемащ и възприемано, създадена от използването на дигиталните технологии като посредник на възприятието.