Биография
Бора Петкова е родена през 1979 г. във Варна, България. Към 2018 г. живее и работи в София, България. Завършва Националната художествена академия, София департамент Изящни изкуства, с магистратура в специалност Скулптура.
За автора
Бора Петкова има присъствие предимно на българската сцена, като през последните години участията й в групови изложби са осезаемо селектирани, а самостоятелните й представяния са редки и предимно свързани с музейни институции. Сред изявите й са: "Metamorphosis", Национален природонаучен музей, София, 2015; "Breathing Space", Национален литературен музей, Къща-музей "П.К. Яворов", София, 2012; "Практики в обществена среда", HR-Stamenov /Бора Петкова, Регионален исторически музей, Пловдив, България, 2009; "Някъде другаде", галерия "Кредо Бонум", София, 2009; "До пълно изпаряване", галерия "Райко Алексиев", София, 2008; "Временно статукво", Къща-музей "Георги Велчев", Варна, България, 2008; "Изложбата е в процес. Заповядайте отново!", галерия "Васка Емануилова", София, 2008.
Към 2018 г. Бора Петкова работи върху дългосрочния проект "Флотационни сесии", 2017- в развитие, започнат в Грац, Австрия в партньорство с Музей на възприятията (Museum Der Wahrnehmung), Грац. Проектът е художествено изследване на халюцинаторно - визуалния материал получен по време на флотационни сесии в изолационна вана с воден разтвор на магнезиева сол и съдържа серии рисунки, и обекти създадени след сесиите.
Работата и произведенията ми имат отношение към трансформацията. Трансформацията на материите, на формата, на пространството, на медиите, на възприятието, на спомена, на присъствието, на съзнанието. Мисля, че тя е основно проявление на движещата сила, на живота. Нищо не съществува само по себе си, крайно като форма, смисъл, мисъл, съдържание. Всичко е в съотношение с всичко друго. Отношението ни към нещата, поражда определението за качество. Всички неща са свързани. Още в детството си бях изключително интровертно насочена. Винаги съм знаела само едно нещо със сигурност за себе си: че съм художник и това никога не се промени, нито някога съм се усъмнила в призванието си. Обичах да бъда сама - неизчерпаемият извор на въображението ми. Обичам да наблюдавам хората, но повече нещата, да откривам и създавам съзерцавайки. Продължителното наблюдение, внимание и работата променят представите и възприятията, разкриват нови образи, нови същности в естеството на нещата. Изкуството и животът ми са едно цяло. Вярвам в мотивите си да създавам неща, защото те са дълбоко свързани с мен. Идват от опита ми в живота, от въображението ми и от начина, по който виждам и възприемам света и себе си. Не мисля, че имам стил. Работя с разнообразни медии, но през последните четири години съм изключително фокусирана върху рисунката. Започнах с фотореалистични рисунки по кадри от мои видеа. Продължих, развивайки фотографии, които са част от мое произведение в рисунки, добавяйки една сюрреалистична намеса - левитиращото тяло. Мога да говоря много за рисуването като техника, философия, състояние на духа, мисълта, погледа и моториката по време на работа. Сега работя върху проект, който се захранва от образи, чиито произход не е, или не е съвсем светът около нас, светът, който виждаме и чуваме, светът, с който контактуваме чрез сетивата си. Образите в този проект идват от лишаването от сетива и външни стимули. В този смисъл работата ми в момента е много интересна по отношение на темата за паметта и персоналните, трансперсонални и общочовешки символи.
- Бора Петкова
Галерия
Бора Петкова
Light Spot, 2010.
Инсталация
Детайли
- Фотограф: Бора Петкова
- Материал: 11 насочени осветителни тела 20 W всяко, електрическо окабеляване, 2 дървени рамки с авторски текст на турски и български език
- Размери: Неконкретизирани размери
- Собственост на: Автора
- Описание: Изглед от инсталацията: 2-ро Международно биенале Антакия, Куршунлу Хан, Антакия, Турция
"Light Spot" е инсталация - светлинно произведение за конкретно пространсво, която отразява взаимовръзката между личното позициониране и дадена среда. "Light Spot" е реализиран в Биела и Санремо в Италия (вж. портфолиото на стр. 93 до 106) и Антакия в Турция (виж портфолиото на стр. 107 до 113). Работата разглежда темите на паметта, натрупването, присъствието, забвението, изчезването, трансформацията, адаптивността, загубата, меланхолията. И в трите реализации пространството, времето и индивидът се преживяват, изследват, художествено и археологически "разкопават" и накрая откритията се очертават и посочват със светлина. - Авторски права: Авторът
- Препратки и връзки: https://www.art-agenda.com/shows/the-2nd-international-antakya-biennial/
Бора Петкова
До пълно изпаряване, 2008.
Инсталация
Детайли
- Фотограф: Бора Петкова
- Материал: 42 единици 3 / 90 / 90 см всяка: стомана 2 мм, черно матово полимерно покритие, вода
- Размери: Вариращи размери
- Собственост на: Автора
- Описание: Изглед от инсталацията: "До пълно изпаряване", Бора Петкова, 2008, Галерия "Райко Алексиев", София, България
Инсталацията "До пълно изпаряване" се състои от 42 стоманени черни единици, пълни с вода. През периода на изложбата водата се изпарява, оставяйки оцветени в бяло утайки на дъното на елементите. Тези отлагания са деликатни, но видими линии, уникални за всяка единица, които постоянно рисуват очертанията на свиващите се водни площи (вж. портфолиото стр. 144 до 148).
Промяната на физическото състояние на материята, причинена от определени условия, се разглежда като невидимо измерение на произведението. Физическият процес на трансформация е идентифициран като изменящо се с времето пространствено измерение, допълващо другите две линейни. Посетителите са в същото време зрители и участници, изправени пред двата различни начина да подходят към работата: като мрежа от елементи, или като цял обект. Със смяната на позицията, се изменят и индивидуалните възприятия: от съзерцаване на общата картина, към микро изследване на различните елементи и изпарителни полета. Тъй като температурите, въздушният поток, светлината и леката промяна в наклона на пода варират в залата, изпарението се развива с различна скорост и оставя уникални рисунки от отлагания на дъното на елементите. Следователно друга промяна в възприятията започва когато човек навлезе в решетката на единици: умноженият обект става уникален.
Размерите на инсталацията се определят от линейните размери на пространството и физическото състояние на материята във времето. Докато земният периметър на инсталацията се определя от размерите на пода на галерията, височината не е тази на елементите. Височината на инсталацията по време на изпарението е пълната височина на галерията: 6, 70 м (или дори повече), тъй като процесът на изпаряване е последващ от климатичните условия в пространството. Резултатът е вариращо трето измерение, което е процес във време и пространство, невидимо измерение-процес, визуално демонстрирано и запечатано в другите две линейни чрез появата на белите отлагания по дъното на елементите. Поради разпределението на модулите в мрежата, инсталацията става достъпна за движение, подобно на проучването на инфраструктурата в градовете. Навлизайки в линейните размери на мрежата, посетителят физически влиза в невидимо трето измерение на височината, което е протичащото във времето изпарение.
Инсталацията е трансформирана и изложена по-късно с названието "АРХИВ / До пълно изпаряване" (Бора Петкова, 2010) в рамките на изложбата "The Bold & The Beautiful" (куратор Светлана Куюмджиева, 2010, Галерия Райко Алексиев, България). Второто представяне на произведението показва 8 от 43 единици естествено застарени след 2 години съхранение, като серия от картини с уникални за всяка от тях наслоявания от прах и ръжда покриващи белите следи от изпарената вода (вижте портфолиото на стр. 149 до 151). - Авторски права: Авторът
Бора Петкова
Рисунка по кадър от видео ("Собствено пространство на открито № 4", Бора Петкова, 2012), 2014.
Рисунка
Детайли
- Фотограф: Симеон Стоилов
- Материал: Графит и въглен върху хартия 50% памук
- Широчина: 55.70 cm Дължина: 99.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: Автора
- Описание: " Собствено пространство на открито " е текущ проект, започнал в Германия през 2011 г. и продължаващ в България. Състои се от фотографско разследване и серия от видеа, които изследват видовете и начините, по които човек трансформира и пребивава в обществената и личната среда, разположена извън дома му. Чрез организиране и маркиране на тези пространства със своите вещи човек разширява личната територия в преходната зона между къщата и околната среда.
В това изследване и особено в неговата фотографска част са документирани частни и обществени пространства, разделени в няколко основни категории, както следва: паркоместа, двора (градината, парка), входа, терасата. Изследвайки тези местоположения, как се организира пространството, какво "казва" състава на обектите, които съдържа и каква е връзката с околната среда: отворена и "течна" или затворена и отделена дори капсулирана, успях да разкрия "езика" обекти, които започнаха да "говорят" за своите собственици и как те комуникират с обществото.
Във видео секцията са документирани моите лични интервенции в публични и частни пространства, в които действам като ги приватизирам временно, променям или запазваме основната им функция. - Авторски права: Авторът
- Препратки и връзки: https://vimeo.com/57069033
Бора Петкова
Рисунка по фотография ("Спри да бъдеш турист. Започни революция. Започни да се чувстваш у дома.", Бора Петкова, 2011), 2015.
Рисунка
Детайли
- Фотограф: Симеон Стоилов
- Материал: Графит върху хартия 50% памук
- Широчина: 64.00 cm Дължина: 96.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: Автора
- Описание: Рисунката е направена по фотография, част от произведението "Спри да бъдеш турист. Започни революция. Започни да се чувстваш у дома." (Бора Петкова, 2011). Произведението съдържа серия фотографии (фотограф HR-Stamenov) на артистични акции в градска среда (Берлин, Германия), видео, намерени обекти и фотография на надпис от билборд (виж портфолиото стр. 80-86 и стр. 38-47). Към фотореалистичното изображение на част от съществуващ градски пейзаж, в който бе проведена артистичната акция, в рисунката е направена една намеса: тялото, което в реалността е ползвало конструкция от средата за опора при балансирането на водоравното си положение, е изобразено отделено от опората си, сякаш левитирайки в пространството. Провокацията, разколебаваща еднозначното й възприятиятие като възможно реална ситуация, фокус, илюзия, мистерия или символ е лишена от всякаква дръзкост или арогантност, дори напротив - болезнената реалистичност на обектите в изображението носят вглъбяването, тишината, търпението и издръжливостта, които бяха необходими и при осъществяването на самите артистични акции.
- Авторски права: Авторът
- Препратки и връзки: http://www.nmnhs.com/15022401-news_bg.html
Бора Петкова
Частичен изглед от изложбата ‘Metamorphosis’ (Бора Петкова, 2015, Национален природонаучен музей, София), 2015.
Site-specific
Детайли
- Фотограф: HR-Stamenov
- Материал: Различни медии
- Собственост на: Автора
- Описание: (виж портфолиото стр. 32-47)
- Авторски права: Автора
Бора Петкова
Рисков капитал, 2012.
Site-specific
Детайли
- Фотограф: Бора Петкова
- Материал: HD Video, PAL, 16:9, 00:03:29, оригинално аудио, два оригинални сейфа, два комплекта оригинални ключове, две рамки (25,3 / 25,3 / 4,5 см всяка)
- Собственост на: Автора
- Описание: "Рисков капитал" е произведение за конкретно пространство, чиято централна точка е идеята за регулиране на връзката между художника и институцията, и по-специално банковата институция.
Природата на материята, с която се занимават Художникът и Банката, е предизвикателно различна на пръв поглед. Целта ми в това сътрудничество беше да намеря правилния език на комуникацията и нейната документация, чрез която художествените идеи и инструменти и принципите на корпоративната банкова култура на УниКредит Булбанк да работят за популяризирането и развитието на идентичността и постиженията на двете страни, създавайки нови реални стойности.
"Рисков капитал" е термин от областта на финансите. Причината да я използвам като заглавие на моята работа е да създам ситуация, в която да се дефинира интерфейсът между двете професионални направления, за да се достигне "критичния недостиг" (виж портфолиото стр. 70 - 73).
Изглед от инслталацията: 'Банка на бъдещето', Carte Blanche # 1, УниКредит Студио, София, България
Реализирано с подкрепата на УниКредит Студио, София, България - Авторски права: Авторът
- Препратки и връзки: https://vimeo.com/45009287
Бора Петкова
Частичен изглед от изложбата 'Breathing Space' (Бора Петкова, 2012, Къща музей "Пейо К. Яворов", Национален литературен музей, София), 2012.
Site-specific
Детайли
- Фотограф: Симеон Стоилов
- Материал: HD Video, PAL, 16:9, 00:14:32, оригинално аудио; намерен обект, намеса върху прозорец, аудио инсталация върху врата
- Собственост на: Автора
- Описание: “Breathing Space” е произведение за конкретно пространство реализирано в Къща-музей "Пейо К. Яворов" в София (част от Националния литературен музей) като временна художествена интервенция в постоянната експозиция на музея, със специално участие на HR-Стаменов и работата му “Ambiguous Activities”. В работата се проучва връзката между живота и творчеството на българския поет П. К. Яворов и особеностите на къщата музей с помощта на специфични за пространството интервенции, видео и аудио инсталации.
В контекста на живота и творчеството на П.К. Яворов “Breathing Space” разглежда идеята за смъртта като кратка пауза, която разделя, но също така прави скок между две вечности: идеята за Вечността от поезията на П.К.Яворов и вечността на неговата поезия.
Проектът е осъществен с отношение към музейните дейности като цяло, значението на сградата като паметник на културата и автентичността на постоянната експозиция (вижте портфолиото на стр. 52 до 60).
Изглед от инсталацята: “Breathing Space”, със специалното участие на HR-Stamenov, Къща музей "Пейо К. Яворов", Национален литературен музей, София, България
С подкрепата на Награда „Гауденц Б. Руф” - Авторски права: Авторът
- Препратки и връзки: https://vimeo.com/55888525