Биография
Олег Мавромати е художник и режисьор, който прави филми от 1989 г. През 1995 г. Мавромати основава независимия филмов съюз СУПЕРНОВА, който е основополагащ за московското радикално кино. Някои филми, създадени в рамките на движението като "Зеленият слон" (1999 г.) и "Копелета" (2000), стават култови филми по времето на тяхното производство и десетилетие по-късно вдъхновяват появата на интернет общности, които ежедневно създават и споделят фен-меми въз основа на тези филми. Мавромати е и известен представител на радикалната пърформанс сцена през 1990-те години в Москва. Творчеството му е включено в многобройни публикации в монографии като Росийски акционизъм 1990-2000 г., Пърформанс в Русия, 1910 – 2010. Картография на историята, 2016 и художествени списания като “Изкуство в Америка”, „Артхроника“ и др. Мавроматти също е бил член на легендарни пърформанс арт групи от 90те като „Експроприация на територията на изкуството“, НЕЦЕЗИУДИК и Сектата на ансолютната любов.
Мавромати живее в България и САЩ от 2000 г., където продължава да работи в областта на киното и изящните изкуства. В България заедно с художничката Боряна Росса създава колектива ULTRAFUTURO, който се фокусира върху социалните, политическите и етичните влияния на технологиите върху съвременното общество.
Филмите му са показвани на престижни международни кино фестивали като Международния кино фестивал Ротердам, 2014, ДокЛисбоа 2017, Лисабон; АртДокФест, Москва (където получава наградата на журито през 2017); Движение, Омск (най-допър документален филм 2015); КуиърЛисбоа, Лисабон, 2015; Международен фестивал за документално кино, Джихлава, 2015; Нови хоризонти, Вроцлав, 2015; София филм фест, 2016 и др.
Филмография
Режисьор: „Полупроводник (2018); „Маймуната Щтраус и гроба“ 2017, „Няма място за новите кучета“ 2014, Blind Spot (2007), Манифест на ULTRAFUTURO (2005), Плъховете напускат магазина (2002), Най-голямото кюфте в света / 2001 г., X Маска (2000) Копелета (2000), Платно и бои (2000), Тайная естетика марсиански шпионов / Тайната естетика на марсианските шпиони, 1,2, 3. (1997-1999) и др.
За автора
… (П)рез всичките тези години Мавроматти много размишлява за статута изкуството в обществото и това, на което се държи този статут. Може би, точно тази загриженост (в още по-голяма степен, отколкото отъждествяването на произведението на изкуството с личността и тялото на автора) се дължи и изключителната сериозност на неговото изкуство. А така също и разликата между Мавроматти и неговите не по-малко ярки колеги - Александър Бренер, Олег Кулик, Анатолий Осмоловски. През 90-те години, когато думите се произнасят по-бързо от колкото мозъкът на изговарящият ги може да осмисли, Мавромати със всички сили се съпротивява на тази празна вербалност (Андрей Ковалев), профанизираща и опустошаваща същността на изкуството. Оттук и такива акции като „Минута мълчание“ на Сектата на абсолютната любов, в която в радио студиото на Ехо Москва, Мавромати и Император ВАВА пронизват езиците си с игли, или също „Зашиването на устите“ в ЦСИ (ще отбележа, че семантически това е по-сложно произведение от последвалата години по-късно известна реплика на Петър Павленски, с която той за пръв път се проявява като акционист).
- Евгений Майзел (сп. Кино изкуство, № 1 / 2, 2018) Галерия
Галерия
Олег Мавроматти
Не вярвай на очите си!, 2000.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Игор Шелопутин
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Пърформанс пред храма на Христос Спасител, Москва.
Художникът се разпъва на кръст, критикувайки комерсиализацията на изкуството и сливането на църквата с държавата. За този пърформанс, той бива преследван от някои кръгове в Руската православна църква. - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: https://www.calvertjournal.com/articles/show/9264/beyond-pussy-riot-controversial-actionism-artists
https://www.saatchigallery.com/art/art-riot.php
https://monoskop.org/images/c/cc/Kovalev_Andrey_ed_Rossiyskiy_aktsionizm_1990-2000.pdf
https://bookshop.garagemca.org/en/catalog/knigi/katalogi_vystavok/preformance_in_russia/
https://www.academia.edu/35375617/Groys_Boris_and_Andrey_Kovalev_Russian_Actionism_The_New_Narodniki_in_Art_Riot._Post_Soviet_Actionism_._Exhibition_catalogue_at_Saatchi_Gallery_16th_Nov._-
_31st_Dec._ed._by_Andrey_Kovalev._London_ABCdesign_Tzucanov_Family_Fondation_2017_pp.196-215
Олег Мавроматти
Свой / чужд, 2010.
Пърформанс
Детайли
- Фотограф: Боряна Росса
- Материал: Пърформанс транслиран на живо в интернет, .
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Художникът е привързан към електрически стол и транслира на живо в интернет по четири часа на ден в течение на една седмица.
Зрителите трябва да решат чрез онлайн гласуване, дали той е виновен или не за "обида на чувствата на вярващите" чрез пърформанса си "Не вярвай на очите си!" от 2000 година. За това те имат срок една седмица. Всеки ден гласовете се броят и ако гласовете "виновен" са повече от "невинен" художникът собственоръчно пропуска електрически ток през тялопто си, като в течение на тази седмица електричеството се увеличава всеки ден. Нито един от дните гласовете "виновен" не превишават "невинен". В крайна сметка гласоват общо около 7000 човека, 3000 гласа - виновен и 4000 - невинен.
Видео: Калин Серапионов - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: https://www.youtube.com/watch?v=yVX8hPxHJv0
https://vimeo.com/manage/87043571/general
https://www.youtube.com/watch?v=si-OFvntmWM
https://www.gazeta.ru/culture/2010/11/08/a_3435480.shtml
https://mavromatti.livejournal.com/
Олег Мавроматти
Няма място за новите кучета, 2012.
Филм
Детайли
- Размери: 82 мин
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Експериментален документално-игрален филм. 85 мин. Получил награда за най-добър документален филм на фестивалът Движение, Омск, Русия 2102. Ко-продукция на Русия и САЩ. Премиера на Международния кино фестивал в Ротердам, 2015.
Няма място за новите кучета е нов филм на Олег Мавроматти и PO98, направен с материали от видео блога на Сергей Астахов - супер звезда в руската блогосфера.
Астахов е хомосексуален, чиито родители се опитват да го „превъзпитат” и направят хетеросексуален, като го включват в религиозни групи за превъзпитание и му намират приятелка. Във видеата, които публикува в YouTube, Астахов проследява този процес, като снима не само себе си, но и местата, в които ходи, родителите и приятелите си. По време на този процес от открит гей Астахов се превръща в хетеросексуален православен анти-гей и про-путински активист. Тези две идентичности не се пресичат и не произтичат една от друга. Например след като приятелката
на Астахов, с която са го накарали да бъде, го оставя, той преживява срив, след, което старата му идентичност се връща и изчезва за около три месеца от YouTube.
Появява се наскоро отново в патриотичното си превъплъщение и коментира ситуацията в Крим, както и културата на моловете - любимият му мол е „Златeн Вавилон”, а любимият му магазин в него е „православната лафка”, от която той „редовно купува злато и сребро”. През тази история се вижда как личният живот на Астахов е директно повлиян от измененията в политическия климат на Русия. Във видеата му е събрана есенцията
на съвременната руска политика - социална и религиозна, както локална, така и глобална, изразена чрез неговите словесни декларации, пристрастия и действия. С една дума, Астахов е лакмусът на съвременното руско общество.
"„Няма място за новите кучета“ на скандалния руски художник Олег Мавромати, избягал навремето от Москва в София и от две години в Ню Йорк, е българо-руски експериментален филм, произведен в САЩ и продуциран от съпругата му Боряна Роса и руснака Андрей Силвестров. Изграден е от файлове на 29-годишния видеоблогър Сергий Астахов в YouTube – намесата е само монтажна (Олег Мавромати и Боряна Роса) и в качеството на звука. С пухкаво бебешко глуповато лице и кръстче на врата в едър план той нарича себе си „патриот“ и „православен деятел“. Нареждайки с напевни повторения, споделя своята привързаност към московските хипермаркети и евтината храна, към Путин, към самодържавието, към естрадата... Говори за своя „библия на антихриста“, за хомофобията си – резултат от лечение на гейството му, за страха от Трета световна война, за децата, за самотата си... Независимо дали в кадър е Астахов (понякога в камуфлажни дрехи и по слип) или хранителни продукти, пожар и готварска процедура, не можеш да отлепиш очи – човекът видимо е болен, но и някак паралитичен в инфантилния си патос. И е противно, и е смешно – пред нас е виртуален потребител на днешната руска пропаганда. И по-важното е, че Мавромати не се подиграва на героя си - в продължение на 82 минути нещастникът се превръща в пълнокръвна метафора на днешната болна Русия. Не просто сензационно, а страховито преживяване."
Genowewa Dimitrowa. Ротердам 2015 отвъд конкурса. Пропаганда, секс, феминизъм. в. Култура, Брой 6 (2798), 13 февруари 2015
Начална страницаhttp://www.kultura.bg/bg/article/view/23072 - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: http://www.kultura.bg/bg/article/view/23072
https://olegmavromatti.com/sample-page/
https://www.facebook.com/noplaceforfools/
http://kinoart.ru/archive/2015/05/oleg-mavromatti-prokruchivanie-nazad-eto-voskreshenie-mertvykh
Олег Мавроматти
Маймуната Щраус и гробът, 2017.
Филм
Детайли
- Размери: 85 мин
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Получил награда за най-добър документален филм на АртДокФЕст, Москва, 2017. Ко-продукция на Русия, Белорусия, САЩ и Израел.
Ще се промени ли животът на видео блогера Горин от Луганск, след като срещне НЛО?
Това е историята на видео-блогера Генади Горин от Луганск (столицата на новата република, която се появи по време на рускао / украинската война през 2014 г.), чиито живот тече паралелно на продължаващата война и нейната ужасяваща реалност.
Това е филм за хората, които живеят на места с безкрайни войни - войни, забравени от всички: от световните новини, от политиците и от правозащитните организации. Много от тях нямат друг избор, освен да продължат да живеят заедно с тези войни, безчувствени към унищожението около тях и постоянно заривайки собствените си страдания в своето подсъзнание. Тази скрита болка, от която не можеш да се отървеш, сублимира в интимни разкрития пред онлайн аудиторията и във фантазмени представи за справедливо отмъщение. Горин изразява това в различни художествени жанрове - от комедия до ужас, от рисунки до фокуси. Неговата история изобилства от изненадващи истории и събития, които събират в едно реалността и въображаемото. - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: https://olegmavromatti.com/monkey-ostrich-and-grave/
https://kinoart.ru/issues/7
https://www.facebook.com/monkeyostrichandgrave/
Олег Мавроматти
Путкотъпкател, 2012.
Рисунка
Детайли
- Материал: Колаж и рисунка върху ръчна хартия, цветни моливи, туш .
- Широчина: 22.00 cm Дължина: 29.00 cm Дълбочина: cm
- Собственост на: Олег Мавроматти
- Описание: Серия от 12 рисунки. 22/29 см
Серията рисунки Путкотъпкател (думата е взета от български виц, в който авторите са „превели” по този начин думата „валяк“ на руски) разглеждат връзката между обществени нагласи, известни герои от поп-културата и стандарти за поведение на половете. Естетиката е полудетска, но макар и да буди смях, при по-близък поглед съдържанието е смущаващо. С този
избор на контрасти, художникът поставя въпроса доколко ранното ни възпитание определя мисленето ни като възрастни. Рисунките са част от поредица от серии, в който Мавроматти комбинира съвременни социални и
политически теми с градски и интернет фолклор. - Авторски права: Олег Мавроматти
- Препратки и връзки: https://sofiaqueerforum.org/media/SQF_2012_Online_Edition.pdf