Станка Цонкова - Уша

Биография

Станка Цонкова-Уша е родена през 1952 г. Завършва училището по фотография 1973 г. Има над 20 самостоятелни изложби в страната и чужбина: Берлин, Токио, Ню Йорк, Ла Рошел, Братислава, Будапеща и множество колективни изложби: София, Пловдив, Варна, Ню Йорк, Хюстън, Париж, Берлин, Прага, Амстердам, Токио и др.

Скорошните групови изложби: „Искри на въображението. На честотите на Бойс“ (2022), куратор Вера Млечевска, Национална галерия - Квадрат 500, „Genealogy“ (2020), ONE Gallery, София, „Open Art Files: Notes and footnotes“ (2019), куратор Вера Млечевска, организирана от Фондация „Отворени изкуства“ в Kapana Gallery, Пловдив.

Уша има 35 годишен опит в изследване на фотографския език като съвременна визуална медия. Експериментите с фотографски химикали, процеси и материали ѝ дават свободата да  разшири границите на специфичното предназначение на фотографията като документ, отразяващ действителността такава, каквато е.Тези опити тя споделя в преподавателската си и лекторска дейност в Национална художествена гимназия, София; Национална гимназия по култура Горна Баня, София, НАТФИЗ, София, Нов Български Университет, София, Атриум, Берлин; Свободен университет Кройцберг, Берлин, Арт  университет, Киото, Политехнически университет, Токио, Newcastle, UK-Star and Shadow.Получавала е награди в салони за съвременно изкуство и експериментална фотография: 1990 – Салон „Изкуството на деня“, Будапеща;  1986 и 1989-Гран При в Салон за нови творчески търсения – Роаян, Франция; 2003 - 6 месечна стипендия на Японската Фондация за проекта „Прегръдка-Каменнa градинa“ (Embrace-Stone Garden), Токио.

Нейни творби са притежание на  Национална библиотека – Париж; Музей „Елизее” – Лозана; Галерия „Шадай” – Токио, Японска Фондация; Zental und Landesbibliothek –  Берлин;  НХГ – София; частни колекции в САЩ, Япония, Франция, Англия, Германия и др.


За автора

„Експериментът и експериментирането като опит се осмислят едва тогава, когато са престанали да бъдат цел, а стават средство, израз на житейско, творческо, естетическо и концептуално развитие, изчистено от излишни изразни средства.

Комбинирането на изображения е резултат на дълбока потребност от изследване и създаване на единен, цялостен образ на вътрешния ми живот . Фотографията винаги е била искрен, интимен, съзнателен акт за анализиране на собствените ми преживявания и отговорността от споделянето им.“ 

Уша


Галерия

Станка Цонкова - Уша

Есен в Пловдив, 1987.

Фотография

Детайли

  • Материал: Желатинов сребърен процес на гланцова хартия Фохар
  • Широчина: 40.00 cm    Дължина: 30.00 cm    Дълбочина: cm   
  • Размери: 40 x 30 см

Станка Цонкова - Уша

Бунтът на човека, 1987.

Фотография

Детайли

  • Материал: Наслагване на негатив, ръчно копие
  • Широчина: 40.00 cm    Дължина: 30.00 cm    Дълбочина: cm   
  • Размери: 40 x 30 см

Станка Цонкова - Уша

Зимно море, 1987.

Фотография

Детайли

  • Материал: Наслагване на негатив, ръчно копие
  • Широчина: 30.00 cm    Дължина: 40.00 cm    Дълбочина: cm   
  • Размери: 30 x 40 см

Станка Цонкова - Уша

Сбогуване с вятъра, 1987.

Колаж

Детайли

  • Материал: Негативи ОРВО, хартия ФОРТЕ
  • Широчина: 160.00 cm    Дължина: 180.00 cm    Дълбочина: cm   
  • Размери: 160 x 180 см

  • Описание: Сребърно-желатинов процес на смесване на негативи върху хартия ОРВО, ФОРТЕ

Станка Цонкова - Уша

Сватба с мен, 1994.

Колаж

Детайли

  • Материал: Ръчно копие
  • Широчина: 29.50 cm    Дължина: 21.00 cm    Дълбочина: cm   
  • Размери: 29,5 x 21 см

  • Описание: „Сватба с мен“ (цикъл „Моите сватби“). Негативи, осветявани върху стара двойна емулсия, хартия ОРВО