Вито Валентинов

Биография

Вито Валентинов е роден през 1977 г. в София, където живее и работи. Създава предимно инсталации, често с участие на публиката. Учил е Стенопис в Националната художествена академия, София, (1997-1999), след което завършва академията за изкуства AKI, (1999-2004) и Холандския институт за изкуства DAI в Холандия, (2004-2006). През 2006 г. прави своя дебют с късометражния филм „Falling on the Fovea“, реализиран заедно с Кристина Яначкова, с който участва в изложбата „The Projection Project” в Музея за съвременно изкуство MuHKA, Антверпен. Същата година се завръща в България и специализира кинорежисура в НАТФИЗ, (2007-2009). Валентинов има множество участия в изложби в галерии, музеи и фестивали, сред които Biennale de Kunstvlaai 2006, Амстердам, Холандия; Sofia Design Week 2012, София; Contempo - International Art Festival 2014, Варна; TEDxBG 2014, София; Space SSEE Gallery, Дейжон, Южна Корея; Резидентска програма CEC Artslink в Ню Йорк и Синсинати, САЩ; ИСИ - Институт за съвременно изкуство, София; САМСИ - Софийски Арсенал - Музей за Съвременно Изкуство, София; СГХГ - Софийска Градска Художествена Галерия, София; Галерия Сариев, Пловдив; Vienna Contemporary 2015 - Focus Bulgaria, Виена, Австрия; Гьоте Институт, София и The New New - Art Science Tech Festival, Солун, Гърция.


За автора

Основната тема на изследване в моите произведения е човешкото тяло. Интересувам се от тялото и неговите многостранни аспекти: физически, психически, философски, социални и екзистенциални. В много от моите инсталации, свързани с тялото, често използвам различни материали и подходи, но от 2013 г. започнах да въвличам аудиторията на моите изложби към участие в инсталациите. От този момент нататък тялото на участниците се превърна в основен материал и същевременно в предмет на изследване на творбата. Хората се включват в експерименти, които изискват минимална физическа активност, но пълна концентрация на тялото и ума. В тях подканвам участниците да извършат прости жестове, вид минималистични движения. По този начин те могат да станат част от творчески събития, вид художествени ритуали. Интересувам се от създаването на условия, в които хората могат да експериментират със себе си. Моите инсталации за участие на публиката са създадени да функционират като комуникационни инструменти.
- Вито Валентинов


Галерия

Вито Валентинов

Balance, 2014.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Джъстин Ходжис
  • Материал: лабораторна везна, плексиглас, метал, сребърна хартия, дърво, видеокамера, телевизионен монитор, черно-бели снимки
  • Размери: вариращи размери

  • Собственост на: Вито Валентинов
  • Описание: В „Баланс” двама участници сядат от двете страни на много чувствителна лабораторна везна и следват инструкции. Публиката вижда действието посредством увеличено с камера изображение. Целта на участниците е да установят баланс един с друг и да го задържат максимално дълго. По този начин, „Баланс” се стреми към диалог.
  • Авторски права: Вито Валентинов
  • Препратки и връзки: пърформанс-инсталация, инсталация, инсталация с участие на публиката, сайт-специфик, интерактивна инсталация,

Вито Валентинов

Contact, 2015.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Яна Лозева
  • Материал: ръчни помпи, части от стетоскоп, корда, метални тръби, колба, ръкавици
  • Размери: вариращи размери

  • Собственост на: Вито Валентинов
  • Описание: След MITOSIS и BALANCE, CONTACT е третия проект от серия инсталации, в които тялото на участника е обект на „изследване”.

    CONTACT е създаден специално за изложбата Space - Audience в Софийски Арсенал -Музей за съвременно изкуство, София.

    В CONTACT двама участници са разположени на осем метра един от друг. Учaстник А изпълнява указания за своето дишане. С помощта на малки ръчни помпи, изпраща „сигнали” свързани със своето дишане, които преминават през „апаратура” и достигат до Участник Б. Със затворени очи втория участник приема „съобщенията” в слушалки. Участник Б „изследва” тялото на Участник А, докато последния, подобно на астронавт, осъществява дистанционна връзка.
  • Авторски права: Вито Валентинов
  • Препратки и връзки: пърформанс-инсталация, инсталация, инсталация с участие на публиката, сайт-специфик, интерактивна инсталация,

Вито Валентинов

Contact, 2015.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Яна Лозева
  • Материал: ръчни помпи, части от стетоскоп, корда, метални тръби, колба, ръкавици
  • Размери: вариращи размери

  • Собственост на: Вито Валентинов
  • Описание: След MITOSIS и BALANCE, CONTACT е третия проект от серия инсталации, в които тялото на участника е обект на „изследване”.

    CONTACT е създаден специално за изложбата Space - Audience в Софийски Арсенал -Музей за съвременно изкуство, София.

    В CONTACT двама участници са разположени на осем метра един от друг. Учaстник А изпълнява указания за своето дишане. С помощта на малки ръчни помпи, изпраща „сигнали” свързани със своето дишане, които преминават през „апаратура” и достигат до Участник Б. Със затворени очи втория участник приема „съобщенията” в слушалки. Участник Б „изследва” тялото на Участник А, докато последния, подобно на астронавт, осъществява дистанционна връзка.
  • Авторски права: Вито Валентинов
  • Препратки и връзки: пърформанс-инсталация, инсталация, инсталация с участие на публиката, сайт-специфик, интерактивна инсталация,

Вито Валентинов

MAPS, 2018.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Кеворк Ванлян
  • Материал: метал, дърво, хартия, маркери
  • Размери: вариращи размери

  • Собственост на: Вито Валентинов
  • Описание: В MAPS посетителите са поканени да участват в семпли игрови дейности в две обособени зони за среща лице в лице. Там те имат възможност да осъществят контакт, да прекосят граници, да направят опит за синхрон. В центъра на екперимента е идеята да се оставиш да бъдеш опознат, но и да опознаваш едновременно – акт на солидарност и равенство. В тези кратки „ритуални“ игри картографирането е вид вглеждане и приемане на другото, където границите не разделят, а събират хората.

    MAPS е създаден специално за изложбата Alter me, Alter you в Гьоте Институт България, София.

    В MAPS 1 двама участници седят един срещу друг и следват инструкции. Участник А поставя лявата си ръка с разперени пръсти до лявата ръка на Участник Б по средата на масата, както е показано на илюстрацията. Двамата участници очертават контура на ръката на партньора от външната към вътрешната страна. Целта е да се постигне синхрон по време на очертаването на контурите.

    В MAPS 2 двама участници стоят изправени един срещу друг и следват инструкции. Участник А поставя лявата си ръка с разперени пръсти до лявата ръка на Участник Б по средата над рулото хартия, както е показано на илюстрацията. Двамата участници очертават контура на ръката на партньора от външната към вътрешната страна. Целта е да се постигне синхрон по време на очертаването на контурите.
  • Авторски права: Вито Валентинов
  • Препратки и връзки: пърформанс-инсталация, инсталация, инсталация с участие на публиката, сайт-специфик, интерактивна инсталация

Вито Валентинов

MAPS, 2018.

Инсталация

Детайли

  • Фотограф: Кеворк Ванлян
  • Материал: метал, дърво, хартия, маркери
  • Размери: вариращи размери

  • Собственост на: Вито Валентинов
  • Описание: В MAPS посетителите са поканени да участват в семпли игрови дейности в две обособени зони за среща лице в лице. Там те имат възможност да осъществят контакт, да прекосят граници, да направят опит за синхрон. В центъра на екперимента е идеята да се оставиш да бъдеш опознат, но и да опознаваш едновременно – акт на солидарност и равенство. В тези кратки „ритуални“ игри картографирането е вид вглеждане и приемане на другото, където границите не разделят, а събират хората.

    MAPS е създаден специално за изложбата Alter me, Alter you в Гьоте Институт България, София.

    В MAPS 1 двама участници седят един срещу друг и следват инструкции. Участник А поставя лявата си ръка с разперени пръсти до лявата ръка на Участник Б по средата на масата, както е показано на илюстрацията. Двамата участници очертават контура на ръката на партньора от външната към вътрешната страна. Целта е да се постигне синхрон по време на очертаването на контурите.

    В MAPS 2 двама участници стоят изправени един срещу друг и следват инструкции. Участник А поставя лявата си ръка с разперени пръсти до лявата ръка на Участник Б по средата над рулото хартия, както е показано на илюстрацията. Двамата участници очертават контура на ръката на партньора от външната към вътрешната страна. Целта е да се постигне синхрон по време на очертаването на контурите.
  • Авторски права: Вито Валентинов
  • Препратки и връзки: пърформанс-инсталация, инсталация, инсталация с участие на публиката, сайт-специфик, интерактивна инсталация